پایبندی به فهمِ سلفِ صالح به چه معناست؟

 روش سلفی برپا دارنده­ ی قرآن و سنت بر مبنای فهم صحابه رضی الله عنهم،  تابعین، تبع تابعین و کسانی که به نیکی از ایشان پیروی کرده اند، می ­باشند. سلفی­ها فهم و برداشت این افراد از قرآن و سنت را بر فهم و برداشتِ هر کس دیگر مقدم می­ دارند. خصوصاً در بحث عقاید و آن­چه بر آن اجماع دارند.

  پس صحابه رضی الله عنهم در مسایل عقیده بر یک باور و اعتقاد بوده­اند. هیچ اختلافی از ایشان نقل نشده است. لذا از منظر اهل سنت و جماعت خروج از باور و اعتقاد صحابه رضی الله عنهم مورد قبول نیست. و اجماع صحابه رضی الله عنهم حجت است. سزاوارترین چیزی که به آن استناد می­ شود اجماع آنان در مسایل توحید و اصول دین است. از این رو سلفی­ ها علیه مخالفینِ خود به اعتقاد و باورِ صحابه رضی الله عنهم استناد می­کنند[۱].

  پیامبر صل الله علیه و سلم نسبت به آن­چه باید امتش بعد از وی در هنگام اختلافات بر آن عقیده باشند را تذکر داده و یادآوری کرده است: ایشان می­ فرماید: « وَإنَّه مَن یَعِش مِنکُم فَسَیرَى اختِلافًا کَثیراً فَعلَیکُم بِسُنَّتی وسُنَّهِ الخُلَفَاءِ المَهدیِّینَ الرَّاشِدینَ تَمَسَّکُوا بِها و عَضُّوا عَلَیها بِالنَّواجِذِ وإیَّاکُم ومُحدَثاتِ الأُمُورِ»: (هر کدام از شما که زنده بماند، به زودی اختلافات زیادی خواهد دید، بر شماست که از سنت من و خلفای راشدین راه یافته پیروی کنید؛ بر آن پایبند باشید و آن را با دندان­هایتان محکم بگیرد (کنایه از پایبندی محکم است) و بر شماست که از امور نوپیدا دوری کنید)[۲].

  رسول الله صل الله علیه و سلم می­ فرماید: «مَن أَحدَثَ فی أَمرِنا هذا مَا لَیسَ فِیهِ فَهُوَ ردٌّ»: (هر کس در این امر(دین) ما نوآوریی کند که در آن نباشد، کارش مردود است)[۳].

و یکی از ویژگی­های گروه نجات یافته را این­گونه بیان می­دارند: آنان بر همان اعتقادی هستند که من و اصحابم رضی الله عنهم بر آنیم.

 

[۱] . پس هر عقیده و عملی که صحابهش و اهل علم بعد از ایشان بر آن اجماع داشته­اند، برای هیچ کس شایسته نیست که با آن مخالفت نماید. هر کس که می­خواهد باشد.

[۲] . ابوداود، ترمذی، ابن ماجه، ابن حبان در صحیحش. و شیخ آلبانی: آن را صحیح دانسته است.

[۳] . متفق علیه.

مقاله پیشنهادی

به صبر کنندگان مژده بده

ما از آنِ الله هستیم و به سوی او برمی‌گردیم تا به هرکس هر عملی …