پاسخ پیامبر به هیئت نجران

کتاب­های تاریخی قصه­ی مشهور مباهله میان پیامبر و هیئت نجرانی را برای ما بازگو نموده­اند و ما مناقشه­ی بین پیامبر و این هئیت را که براساس جدل به شیوه احسن بود برگزیده و آورده­ایم. طبری در تاریخ خود آورده است که نصاری نزد پیامبر آمده و درباره­ی عیسی علیه­السلام با ایشان نزاع نموده و گفتند: پدر عیسی که بود؟ و نسبت به الله یگانه معبود بر حق که نه شریکی دارد و نه فرزندی، بهتان و افترا بستند. پیامبر به ایشان گفت: آیا نمی­دانید که هیچ فرزندی نیست مگر اینکه به پدرش شباهت­هایی دارد؟ گفتند: بله این­گونه است. پیامبر فرمود: آیا نمی­دانید که الله ما زنده است و هرگز نمی­میرد. اما عیسی دچار فنا و نابودی می­شود؟ گفتند: بله. گفت: آیا نمی­دانید پروردگار ما مسئول رزق، روزی و حفاظت بندگان است؟ گفتند: بلی، گفت: آیا عیسی از چنین صفت­هایی برخوردار است؟

گفتند: خیر؛ گفت: آیا نمی­دانید که چیزی در آسمان­ها و زمین بر او پوشیده و مخفی نیست؟ گفتند: بلی؛ گفت: آیا عیسی چیزی از آسمان­ها و زمین جز آن علمی کعه به او داده شده می­داند؟ گفتند: خیر؛ گفت: پس پروردگار ما، عیسی را در رحم چگونه تصویر کرده است؟ همچنین گفت: آیا نمی­دانید که پروردگار ما نمی­خورد و نمی­نوشد و بول و غائط ندارد؟ گفتند: بلی. گفت: آیا نمی­دانید که مادر عیسی وی را آن­گونه وضع حمل نمود که سایر مادران وضع حمل می­کنند. سپس به همانند دیگر کودکان به او شیر داد سپس آب و غذا خورده و بول و غائط نیز می­کرد؟

گفتند: بلی. گفت: پس چگونه چنین افکار و پنداری درباره­ی او دارید؛ سپس فرمود: دانسته انکار می­کنید، شما جحود هستید، پس الله متعال این آیه را نازل فرمود: «الم * اللّهُ لا إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ»: «الم (الف. لام. میم) الله (معبود بر حق است) هیچ معبودی بحق جز او نیست، زنده (و جهان هستی را) نگه‌دار و مدّبر است.» (آل عمران: ۱)[۱]

[۱] – نک: اسباب النزول، واحدی ص ۶۱ و ۶۲ موسسه الحلبی قاهره ۱۳۸۸ هـ ۱۹۶۱ م.

مقاله پیشنهادی

روش حج رسول الله صلی الله علیه وسلم

عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللهِ رضی الله عنهما قَالَ: إِنَّ رَسُولَ اللهِ صلی الله علیه …