پاسخ به سه اعتراض درمورد آیه ۳۴ سوره نساء (۲)

اعتراض دوم: چرا مسلمانان در مقابل اشاره قرآن به کتک زدن زنان، بی تفاوت اند.
در واقع منظور آنان به این بخش از آیه ۳۴ سوره نساء می باشد که خداوند متعال فرموده است:
﴿ وَاللَّاتِی تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِی الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ ﴾
در تحلیل این بخش از آیه با استناد به منابع و مصادر اسلام یعنی قرآن و سنت نبوی ذکر چند وجه لازم و ضروری است:

اولاً: قرآن کریم رابطه زن و مرد را بر اساس «مودّت» می داند. و در این باره می فرماید:
﴿ وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّهً وَرَحْمَهً إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ ﴾
ترجمه : «و از نشانه‏ هاى او اینکه از [نوع‏] خودتان همسرانى براى شما آفرید تا بدانها آرام گیرید، و میانتان دوستى و رحمت نهاد. آرى، در این [نعمت‏] براى مردمى که مى‏ اندیشند قطعاً نشانه‏ هایى است‏.» [روم:۲۱]

بنیان خانواده اسلامی بر مودّت و رفاقت وعشق استوار است و در موازات این مسئله اسلام به انجام رفتار نیک وگذشت و مدارا باهم تأکید می کند و همچنین دفع بدی با خوبی را روشی مناسب و نیکو در جامعه می داند ، و می فرماید: ﴿ ادْفَعْ بِالَّتی‏ هِیَ أَحْسَنُ السَّیِّئَه﴾.
ترجمه: بدی را با روشی که بهتر است دفع کن.[مومنون۹۶]

ذکر این نکته هم نیکوست که اسلام زن و مرد را لباس برای یکدیگر می داند و تمایزی در این امر قائل نشده چنانچه می فرماید:
﴿ هُنَّ لِباسٌ لَکُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُن‏﴾.
ترجمه:آنان لباس شما هستند و شما لباس آنان

ثانیاً : اسلام ستیز چون نگاهی اعورانه دارد وجزء تحقیقات مغرضانه ، مطالعه ای ندارد پس از آیات دیگر غافل است. خداوند متعال در همین سوره،یعنی ۱۶ آیه قبل تر ، مسلمانان را به رفتار نیکو با زنان ترغیب می کند و می فرماید:
﴿ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا یَحِلُّ لَکُمْ أَنْ تَرِثُوا النِّسَاءَ کَرْهًا وَلَا تَعْضُلُوهُنَّ لِتَذْهَبُوا بِبَعْضِ مَا آتَیْتُمُوهُنَّ إِلَّا أَنْ یَأْتِینَ بِفَاحِشَهٍ مُبَیِّنَهٍ وَعاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ فَإِنْ کَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسَى أَنْ تَکْرَهُوا شَیْئًا وَیَجْعَلَ اللَّهُ فِیهِ خَیْرًا کَثِیرًا﴾.
ترجمه : «ای کسانی که ایمان آورده اید، برای شما درست نیست که زنان را ( همچون کالائی ) به ارث برید ( و ایشان را بدون مهریّه و رضایت ، به ازدواج خود در آورید ، و ) حال آن که آنان چنین کاری را نمی پسندند و وادار بدان می گردند . و آنان را تحت فشار قرار ندهید تا بدین وسیله ( ایشان را وادار به چشم پوشی از قسمتی از مهریّه کنید و ) برخی از آنچه را که بدیشان داده اید فراچنگ آرید . مگر این که آنان ( با نشوز و سوءخلق و فسق و فجور ) دچار گناه آشکاری شوند و با زنان خود به طور شایسته ( در گفتار و در کردار ) معاشرت کنید ، و اگر هم از آنان ( به جهاتی ) کراهت داشتید ( شتاب نکنید و زود تصمیم به جدائی نگیرید ) زیرا که چه بسا از چیزی بدتان بیاید و خداوند در آن خیر و خوبی فراوانی قرار بدهد».
[نساء:۱۹]

چرا جناب اسلام ستیز این آیه را نمی بیند و مدام در پی بهانه جویی است؟!
آیا سیره نبی اکرم صلی الله علیه و سلم را نمی بیند که در حدیثِ صحیح آن حضرت فرمودند: « بهترین شما کسانی هستند که با خانواده خویش به بهترین روش رفتار می نمایند و من از همه شما با خانواده ام بهتر معاشرت می نمایم».
[سنن ترمذی،شماره حدیث۳۸۹۵]

و همچنین حضرت رسول صلی الله علیه و سلم می فرمایند: « به یکدیگر توصیه کنید که با زنان به خوبی معاشرت نمایید»
[صحیح بخاری، شماره حدیث۵۱۸۶]

ثالثاً : بر اساس رأی و نظر فقهاء هرچند حکم بر تنبیه است لیکن آن را مقید به عدم خون آلودی و ضربه وارد کردن جدی،کرده اند. و نباید عضوی را بشکنند [و مجروح کنند ] و اثری [کبودی و سیاهی] بر جا بگذارند.و همچنین حکم به «تحریم» زدن زن با تازیانه و عصا داده اند.
در حدیثی پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم
از زدن به صورت (سیلی زدن) برای زن و مرد منع نموده و آن را حرام اعلام کرده است. چنانچه می فرماید: « هنگامی که یک نفر را زدید از اصابت ضربه بر صورت وی خود داری کنید».
[صحیح بخاری شماره حدیث:۲۵۵۹]

علماء در شرح این حدیث می گویند: «ضربه زدن به صورت حرام است».
[المنهاج شرح صحیح مسلم بن الحجاج للنووی ج۱۶ / ص۱۶۵ ]

مقاله پیشنهادی

کانال تلگرامی اهل سنت و جماعت ایران

کانال تلگرامی اهل سنت و جماعت ایران @ahlesonnat_com https://t.me/ahlesonnat_com https://t.me/joinchat/AAAAAEL1eveEIme7q2AtCw