ویژگی های مسجدالحرام

تمام مسجدالحرام حرم است. و بزرگ ترین مسجد دنیا می باشد. خداوند متعال کعبه را به عنوان اولین خانه ای که در زمین برای مردم ایجاد شد، در مسجدالحرام قرار داد. و آن را قبله ی تمام مساجد دنیا از هر سو تعیین کرد و آن را مبارک و سبب هدایت انسان ها قرار داد.
نماز در مسجد کعبه و تمام مساجد واقع در حرم، برتر است از صد هزار نماز که در حوزه ی حرم خوانده نشود. جز اینکه نماز در مسجد کعبه افضل و بهتر است چون نمازگزاران بیشتر بوده و به قبله نزدیک تر است.
و این فضل بزرگی است که خداوند متعال به کعبه اختصاص داده است و آن را برای مردم مکان انجام مناسک و محل عبادت و حرم الهی قرار داده است که نه در آن خونی ریخته می شود و نه صیدی شکار می شود و نه گمشده کسی برداشته می شود و نه گیاهی در آن بریده می شود و وارد شدن مشرکان به آن جایز نیست و گناه و نافرمانی در آن بسیار بزرگ است.
حرم و مشاعر آن همان مسجدالحرام هستند که خداوند متعال آن را برای تمام مسلمانان وقف نموده است و همگی در آن یکسان هستند.  
۱- خداوند متعال می فرماید: «إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا وَیَصُدُّونَ عَن سَبِیلِ اللَّهِ وَالْمَسْجِدِ الْحَرَامِ الَّذِی جَعَلْنَاهُ لِلنَّاسِ سَوَاء الْعَاکِفُ فِیهِ وَالْبَادِ وَمَن یُرِدْ فِیهِ بِإِلْحَادٍ بِظُلْمٍ نُذِقْهُ مِنْ عَذَابٍ أَلِیمٍ» (حج: ۲۵)
«بی‌گمان کسانی ‌که کافر شدند و (مردم را) از راه الله باز می‌دارند و (همچنین از) مسجدالحرام که آن را برای (همه‌ی) مردم یکسان قرار دادیم، (چه) مقیم در آنجا و یا وارد بر آن؛ و کسی ‌که از روی ستم در آنجا کج‌روی (و انحراف از حق را) بخواهد، از عذاب دردناک به او می‌چشانیم».
۲- خداوند متعال می فرماید: «إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِی بِبَکَّهَ مُبَارَکاً وَهُدًى لِّلْعَالَمِینَ * فِیهِ آیَاتٌ بَیِّنَاتٌ مَّقَامُ إِبْرَاهِیمَ وَمَن دَخَلَهُ کَانَ آمِناً وَلِلّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَیْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَیْهِ سَبِیلاً وَمَن کَفَرَ فَإِنَّ الله غَنِیٌّ عَنِ الْعَالَمِینَ». (آل عمران: ۹۶-۹۷)
«براستی نخستین خانه‌ای که برای (عبادت) مردم قرار داده شده، همان است که در مکه است که پر برکت و (مایه) هدایت جهانیان است. در آن نشانه‌های روشن، (از جمله) مقام ابراهیم است. و هرکس داخل آن (حرم) شود، در امان خواهد بود و برای خدا، حج خانه (کعبه) بر مردم واجب است؛ (البته) کسانی‌ که توانایی رفتن به سوی آن دارند؛ و هرکس کفر ورزد بی‌شک الله از جهانیان بی‌نیاز است».
۳- از جابر روایت است که رسول خدا فرمودند: «نماز خواندن در مسجد من (مسجدالنبی) برتر از هزار نماز است که در مساجد دیگر جز مسجدالحرام خوانده شود. و نماز در مسجدالحرام برتر از صد هزار نمازی است که در مسجدی جز آن خوانده شود».   
۴- از ابن عباس روایت است که رسول خدا فرمودند: «خداوند متعال مکه را حرام کرده است. و بیش از من بر هیچکس حلال ننموده است و نه بعد از من بر کسی حلال خواهد بود. و برای من فقط ساعتی از روز حلال بوده است. پس گیاه تَر آن بریده نشود و درخت آن قطع نگردد و شکار آن رمانیده نشود و گم شده ی کسی در آن برداشته نشود مگر کسی که آن را بشناسد». عباس گفت: ای رسول خدا، جز گیاه اذِخِر که ابزار کار زرگران و قبرهای ما می باشد؟ رسول خدا فرمود: «به جز گیاه اذخر».

مقاله پیشنهادی

دنیا، اینگونه آفریده شده است

روزی مارکس اویلیوس، یکی از فیلسوفان بزرگ دربار امپراطوری روم، گفت: امروز افرادی را ملاقات …