۳- قرآن به صورتِ متواتر به ما رسیده است، یعنی قرآن را قومی که به علّت تعداد زیاد بودنِ آنان و اختلاف مکانشان، همدستیِ آنها برای دروغ گمان نمیرود و منتفی است، از قومی مثل خود برای ما نقل کردهاند و این سلسله تا وقتی که به رسول خدا ج میرسد، بدین صورت ادامه مییابد و بدین ترتیب، ابتدای سلسلهی نقل، به مانندِ انتهای آن و میانهی سلسلهی نقل به مانند اول و آخر آن است[۱]. بنابراین، قرائتهایی که به صورت متواتر نقل نشدهاند، جزء قرآن به حساب نمیآیند، مانند آنچه که از عبدالله بن مسعود روایت شده که وی به انتهای آیهی ﴿فَمَن لَّمۡ یَجِدۡ فَصِیَامُ ثَلَٰثَهِ أَیَّامٖ﴾ [البقره: ۱۹۶]، «اگر کسی بردهای نیافت تا آن را آزاد کند، پس سه روز روزه بگیرد». لفظِ «مُتَتابِعاتٍ» را اضافه مینمود؛ چرا که این قرائت حمل بر آن میشود که تفسیر ﴿ثَلَٰثَهِ أَیَّامٖ﴾ است، یعنی بنا به نظر عبدالله بن مسعود، باید آن سه روز روزهی پشت سرهم باشد[۲].
[۱]– أصول البزدوی ۱/ ۲۸۲٫
[۲]– غزالی، المستصفی ۱/ ۵۶٫