ویژگی‌های زمین بهشت و ساختمان‌های آن

از انس روایت است که وقتی پیامبر صلی الله علیه وسلم در شب معراج به سوی آسمان بالا رفت فرمود: «…ثُمَّ انْطَلَقَ حَتَّى أَتَى بِی السِّدْرَهَ الْمُنْتَهَى فَغَشِیَهَا أَلْوَانٌ لَا أَدْرِی مَا هِیَ ثُمَّ أُدْخِلْتُ الْجَنَّهَ فَإِذَا فِیهَا جَنَابِذُ اللُّؤْلُؤِ وَإِذَا تُرَابُهَا الْمِسْکُ».[۱]

«سپس تا “سدره المنتهی” با هم رفتیم، آن را طوری دیدم که به وسیله‌ی رنگ‌های گوناگونی پوشیده شده بود که تا به حال آن را ندیده بودم، سپس وارد بهشت شدم، گنبدهایی از مروارید را دیدم و خاک آن از مشک بود».

عَنْ أَبِی هُرَیْرَهَ قَالَ قُلْنَا: یَا رَسُولَ اللَّهِ أَخْبِرْنَا عَنْ الْجَنَّهِ مَا بِنَاؤُهَا قَالَ: «لَبِنَهٌ مِنْ ذَهَبٍ وَلَبِنَهٌ مِنْ فِضَّهٍ مِلَاطُهَا الْمِسْکُ الْأَذْفَرُ حَصْبَاؤُهَا الْیَاقُوتُ وَاللُّؤْلُؤُ وَتُرْبَتُهَا الزَّعْفَرَانُ مَنْ یَدْخُلُهَا یَخْلُدُ لَا یَمُوتُ وَیَنْعَمُ لَا یَبْأَسُ لَا یَبْلَى شَبَابُهُمْ وَلَا تُخَرَّقُ ثِیَابُهُمْ»[۲] از ابوهریره روایت است که گفت: گفتیم ای رسول الله! به ما خبر بده که بهشت چگونه بنا شده است؟ فرمود: «بنای آن از طلا و نقره و گل دیوار آن با مشک خوشبویی مخلوط شده است و سنگ‌فرش آن از یاقوت و مروارید و خاک آن از زعفران می‌باشد. هرکس داخل آن شود جاودان می‌ماند و نمی‌میرد و منعم می‌گردد و هرگز دچار ناراحتی نمی‌شود و جوانی‌اش از بین نمی‌رود و اسباب و وسایل آن کهنه و پاره پاره نمی‌گردد».

از ابوسعید خدری روایت است که گفت: ابن صیاد پرسید: خاک بهشت از چیست؟ رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود:

«دَرْمَکَهٌ بَیْضَاءُ مِسْکٌ خَالِصٌ».[۳]

«از آرد سبوس گرفته شدۀ سفید و مشک خالص ساخته شده است».

-[۱]  متفق علیه؛ بخاری حدیث شماره ۳۳۴۲ و مسلم حدیث شماره ۱۶۳ با لفظ بخاری

[۲] – صحیح؛ ترمذی حدیث شماره ۲۵۲۶ و دارمی حدیث شماره ۲۷۱۷ با لفظ ترمذی

[۳]– مسلم حدیث شماره ۲۹۲۸

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …