وقتی که در روز قیامت خداوند مخلوقات را گرد می‌آورد، به امت حضرت محمد صلی الله علیه و سلم اجازه‌ی سجده می‌دهد

ابن ماجه:

۳۰۰- «عَنْ أَبِی بُرْدَهَ عَنْ أَبِیهِ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ  صلی الله علیه و سلم: إِذَا جَمَعَ اللَّهُ الْخَلَائِقَ یَوْمَ الْقِیَامَهِ، أُذِنَ لِأُمَّهِ مُحَمَّدٍ فِی السُّجُودِ، فَیَسْجُدُونَ لَهُ طَوِیلًا، ثُمَّ یُقَالُ: ارْفَعُوا رُءُوسَکُمْ، قَدْ جَعَلْنَا لَکُمْ عِدَّتَکُمْ فِدَاءَکُمْ مِنَ النَّارِ».

  1. «از ابوبُرده از پدرش رضی الله عنه روایت شده است که گفت: پیامبرصلی الله علیه و سلم فرمودند: وقتی که خداوند روز قیامت همه‌ی مخلوقات را جمع می‌کند، به امت محمدصلی الله علیه و سلم اجازه می‌دهد که در برابر او سجده کنند و آن‌ها مدت طولانی برای (در برابر) خدا سجده می‌کنند، سپس گفته می‌شود: سرهایتان را بلند کنید، در حقیقت، تعداد و انبوهی شما را برایتان فدیه‌ی آتش جهنم و در عوض آن قرار دادیم»([۱]).

 

[۱]– شاید قراردادن کثرت تعداد امت پیامبر  صلی الله علیه و سلم به عنوان فدیه‌ی عذاب جهنم از آنجا باشد که چون امت پیامبر  صلی الله علیه و سلم به موازات کثرت تعدادشان نسبت به دیگر امت‌ها عبادات‌شان نیز از عبادات آن‌ها بیشتر است، خداوند سبحان به همین خاطر آنان را مشمول رحمت خود قرار دهد.

سندی در شرح ابن ماجه می‌گوید: البته این امتیاز الهی براساس استحقاق است و در واقع صرف کثرت تعداد مورد نظر نیست – والله أعلم.

مقاله پیشنهادی

آنچه به هنگام بازگشت از حج یا عمره یا غیره گفته می‌‌شود

عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عُمَرَ رضی الله عنهما قَالَ: کَانَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه …