وضعیت زنان در بهشت

بسم الله الرحمن الرحیم

وضعیت زنان در بهشت

الحمد لله رب العالمین و الصلاه والسلام علی اشرف الانبیاء و المرسلین نبینا محمد و آله و صحبه اجمعین .
اما بعد :
مادران و خواهران بسیار دوست دارند  از وضعیت خود در بهشت با خبر شوند و اینکه چه چیز در انتظار آنهاست به همین دلیل علاقمند شدم نکته هایی در این موضوع از کتاب و سنت و اقوال بزرگان جمع آوری کنم و با یاری ازالله آن را بیان می نمایم :
نکته ۱-  زنان از وضعیت خود در بهشت سئوال می کنند و از وجود انواع نعمتها و هدایا  ، بدلیل طبع انسانیتش  او را وادار می سازد تا درباره آینده و سر نوشتش فکر نماید  و رسول الله صلی الله علیه و سلم این مسئله را بر اصحابش که در مورد بهشت و نعمت های آن سئوال می نمودند عیب نمی گرفت مانند این سئوال یارانش که خانه های بهشت از چه درست شده است ؟ و ایشان جواب دادند ( خشتی از طلا و خشتی از نقره ) تا آخر حدیث … وبار دیگر سئوال کردند : آیا در بهشت ما به همسران خود می رسیم ؟ و آنها را از رسیدن بمنظور شان  خبر دادند .
نکته ۲- بنا به طبع بشری انسان ـ مرد یا زن  ـ با شنیدن وصف بهشت و خوشی های موجود در آن خواهان و مشتاقش می شود و این احساس ستوده شده ای است بشرط اینکه آرزو و امل محض نباشد و آن را با کردار نیک دنبال کنیم . الله تعالی خطاب به مومنین می فرماید :{وَتِلْکَ الْجَنَّهُ الَّتِی أُورِثْتُمُوهَا بِمَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ }       « الزخرف ۷۲ » ( آن بهشتی که شما آنرا با اعمال نیک به ارث خواهید برد. ) خود را برآن تشویق نمایید و با اعمال نیک خود آنرا به حقیقت در آورید .
نکته ۳ ـ بهشت و نعمتهای آن تنها خاص مردان نیست بلکه ( برای پرهیزگاران زینت داده شده)  چه مرد متقی باشد  و چه زن ، بهشت ازآن آنهاست . همانطور که الله تعالی در آیه ۱۲۴ سوره نساء می فرماید : {وَمَن یَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحَاتَ مِن ذَکَرٍ أَوْ أُنثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُوْلَـئِکَ یَدْخُلُونَ الْجَنَّهَ وَلاَ یُظْلَمُونَ نَقِیراً } ( و هرکسی که اعمال نیک انجام دهد از مردان یا زنان او مومن است و ایشان به بهشت داخل می شوند و به اندازه سوراخ ریزی که بر روی هسته خرما هم به کسی ظلم نمی شو د. )
نکته ۴ ـ برای یک زن زیرک شایسته است که فکر خود را با سئوالات و تحقیقات زیاد در مورد خصوصیات چگونه وارد شدن به بهشت مشغول نسازد . به عنوان  مثال بپرسد با او چه میشود ؟ کجا می رود ؟ آنجا چه می شود ؟ و امثال این سئوال ها …. انگار که می خواهد به بیابان بی آب و علف برود !!
کافیست برای او که بداند به محض ورودش به بهشت تمام سختی ها و مشکلاتی که داشته از بین می رود و همه آنها به خوشی و راحتی دائم و جاویدان تبدیل می شود . برای او کلام الله تعالی در مورد بهشت کافیست :
{لاَ یَمَسُّهُمْ فِیهَا نَصَبٌ وَمَا هُم مِّنْهَا بِمُخْرَجِینَ }الحجر۴۸( در بهشت به ایشان هیچ نوع سختی نمی رسد وایشان از آن خارج نخواهند شد ) . {… وَفِیهَا مَا تَشْتَهِیهِ الْأَنفُسُ وَتَلَذُّ الْأَعْیُنُ وَأَنتُمْ فِیهَا خَالِدُونَ }الزخرف۷۱ (و آنچه بخواهید وچشمها از آن لذت ببرند در بهشت وجود دارد و شما در آن جاویدان هستید ). و قبل از همه اینها کلام الله در مورد بهشتیان برای او کافی است : {… رَّضِیَ اللّهُ عَنْهُمْ وَرَضُواْ عَنْهُ …}مائده ۱۱۹ ( الله از آنها راضی است و آنها از الله راضی هستند) .
نکته ۵ ـ هنگامی که الله تعالی در مورد شگفتی های بهشت از انواع خوردنی ها ، و مناظر دیدنی ، خانه و قصرها و لباسهای زیبا سخن می گوید برای مرد و زن هر دو عام قائل می شود . و همه انسانها با آن نعمتها خوش می گذرانند . یک مساله باقی می ماند که الله تعالی مرد ها را به بهشت تشویق می کند  با ذکر کردن حور بهشتی و زنان زیبا و این نوع تشویق برای زنان وارد نشده و گاها زن درمورد علت این مسئله سئوال می کند که چرا ؟
جواب :
الف ـ اولا ” الله سئوال و بازخواست نمی شود بلکه انسانها هستند که بازخواست می شوند . {لَا یُسْأَلُ عَمَّا یَفْعَلُ وَهُمْ یُسْأَلُونَ }الأنبیاء۲۳
لکن اشکالی ندارد با استفاده از نصوص شرعی و دلایل صحیح اسلامی از حکمت این مساله با خبر شویم .
ب ـ از طبیعت زنان اینست که آنها شرم و حیا ی زیادی دارند ـ چنانکه بر همه واضح است ـ به همین علت الله تعالی آنها را با چیزی که از آن شرم و حیا دارند به بهشت تشویق نمی کند .
ج ـ  غالبا شدت علاقه زن به مرد مثل شدت علاقه مرد به زن نیست به همین دلیل الله تعالی مردان را با ذکر زنان بهشتی آنها را تشویق می نماید مصداق قول رسول الله صلی اله علیه وسلم که می فرمایند :  ( بعد از خودم فتنه ای زیان آورتر از زن ، برای مرد رها نساخته ام ) . بروایت امام بخاری .
اما زن نسبت به مرد با طلا و زیور آلات و لباسهای قشنگ بیشتر تشویق می شود . مصداق قول الله تعالی در آیه ۱۸ سوره زخرف : {أَوَمَن یُنَشَّأُ فِی الْحِلْیَهِ وَهُوَ فِی الْخِصَامِ غَیْرُ مُبِینٍ } .
د ـ شیخ بن عثیمین رحمه الله می گویند : الله تعالی برای مردان همسرانی ذکر نموده به این علت که مردان بیشتر میل دارند به زن و خواهان زن هستند به همین دلیل صحبت از زنان بهشتی برای مردان نموده و در مورد شوهران بهشتی حرفی نزدند . سکوت در مورد چیزی دلیل بر عدم وجود آن چیز نیست و بلکه برای زنان هم همسرانی از جنس فرزندان آدم با بهترین وصفها وجود دارد .
نکته ۶ ـ  زنان در دنیا از این حالت های زیر خارج نیستند :
۱ ـ قبل از ازدواج  وفات می نماید .
۲ ـ بعد از طلاق و قبل از ازدواج مجدد وفات می کند .
۳ ـ ازدواج نموده  ولکن شوهر او بهشتی نمی شود . (پناه بر الله)
۴ ـ ازدواج می کند و قبل از همسر خود وفات می نماید .
۵ ـ ازدواج می کند و همسرش فوت می شود و ایشان بعد از او ازدواج نمی کنند .
۶ ـ پس از فوت همسرش دوباره ازدواج می کند .
این حالتهای زن در دنیاست و در مقابل هر کدام از آنها حالتی در بهشت وجود دارد :
۱ ـ اما زنی که قبل از ازدواج وفات نموده الله تعالی او را به عقد مردی از مردهای اهل دنیا که در بهشت جای دارد در می آورد . با استناد بکلام رسول الله صلی الله علیه وسلم : (در بهشت هیج مجردی وجود ندارد.) بروایت از امام مسلم
شیخ بن عثیمین رحمه الله می گویند : زمانی که زن در دنیا ازدواج نکرده باشد الله تعالی او را به عقد کسی که در بهشت برای او خنکی چشم باشد در می آورد و نعمتهای موجود در بهشت تنها خاص مردان نیست و ازجمله نعمتهای بهشت ازدواج کردن است .
۲ ـ سرنوشت  زن مطلقه  فوت شده همانند زنی است که ازدواج نکرده باشد .
۳ ـ و زنی که همسرش بهشتی نباشد سرنوشتش مثل زنهای مطلقه و ازدواج نکرده است . شیخ بن عثیمین رحمه الله میگویند : زمانیکه زن مجرد اهل بهشت باشد و یا زنی که همسر او بهشتی نباشد وقتی وارد بهشت شد به ازدواج یکی ازمردان مجرد اهل بهشت درمی آید .
۴- اما زنی که بعد از ازدواجش وفات نماید با همان همسر خود در بهشت خواهد بود .
۵- واما زنی که شوهرش بمیرد و بعد از او ازدواج نکند او با همان همسر خود در بهشت خواهد بود.
۶- اما زنی که شوهرش وفات نموده وبعد از او ازدواج کرده با آخرین شوهر خود در بهشت خواهد بود چنانچه رسول الله صلی الله علیه و سلم گفته اند : ( زن با آخرین شوهر خود است ) سلسله احادیث آلبانی و صحابی جلیل القدر حذیفه رضی الله عنه به همسر خود چنبن میگوید : ( اگر می خواهی در بهشت همسر من باشی بعد ازمن ازدواج نکن چون زن با آخرین شوهر خود در بهشت خواهد بود به همین دلیل الله تعالی بر همسران پیامبر حرام نموده که بعد از او ازدواج نمایند چون آنها در بهشت همسران پیامبر خواهند بود ).
سئوال :
شاید کسی بگوید در دعای خاص میت چنین وارد شده :«… ابدلها زوجا خیرا من زوجها »             ( همسری بهتر از همسرش به او بده ) . اگر زن متزوجه باشد چطور چنین دعایی برای او می شود در حالیکه می دانیم همسرش در بهشت همان همسر دنیایی اوست ؟ واگر ازدواج نکرده همسرش کجا بود ؟
جواب :
شیخ بن عثیمین رحمه الله می گوید : اگر زن غیر متزوجه است منظور همسری بهتر از همسرش چنین تعبیر می نماییم : اگراین زن زنده می ماند و ازدواج می کرد الان همسری هبتر از آن به او عطا کن . اگر زن شوهر داشته باشد چنین تفسیر میکنیم : همسرش را با اوصاف و صفتهای بهتر و زیباتر برای او مهیا نما . و منظور از تبدیل ، تغییر صفات است نه ذات ، همانطور که الله تعالی در آیه ۴۸ سوره ابراهیم می فرمایند : {یَوْمَ تُبَدَّلُ الأَرْضُ غَیْرَ الأَرْضِ وَالسَّمَاوَاتُ … } ( و روزی که زمین و آسمانها تغییر می کند ) زمین همان زمین است ولی کشیده می شود و آسمان همان آسمان است ولی شکافته می شود .
نکته ۷- در حدیث صحیح از پیامبر صلی الله علیه و سلم در مورد زنان روایت شده ( من شما را بیشترین اهل جهنم دیدم ) و در حدیث دیگر ( کمترین ساکنین بهشت زنان هستند ) بروایت امام بخاری و مسلم و در حدیث صحیح دیگر آمده برای هر مردی از اهل دنیا دو زن از زنهای دنیا وجود دارد ، علماء در جمع بین این احادیث مختلف الرای هستند که آیا زنان بیشتر در بهشت هستند یا جهنم ؟
بعضی از علماء گفته اند : زنان اکثریت اهل جهنم را تشکیل می دهند با استلال به احادیث گذشته و همچنین اکثریت اهل بهشت را دارا هستند وقتی با حورعین جمع شوند .
وقول علماء دیگر : زنان در ابتدا اکثریت اهل جهنم هستند ولی پس از خروج از جهنم بیشترین اهل بهشت خواهند بود . قرطبی رحمه الله در تعلیقی بر گفته رسول الله صلی الله علیه و سلم : ( شما را بیشترین اهل جهنم دیده ام ) چنین می گوید « احتمال دارد این اکثریت قبل از شفاعت و خروج زنان ازجهنم باشد و بعد از شفاعتی که در آن هیچ گوینده کلمه لا اله الا الله در جهنم نمی ماند ، زنان اکثریت اهل بهشت را تشکیل خواهند داد »
نتیجه : زن باید بکوشد از اهل جهنم نباشد .
نکته ۸- هنگامی که زن به بهشت وارد شد الله تعالی جوانی و بکارت را به استناد به کلام رسول الله صلی الله علیه و سلم : ( هیچ پیرزنی به بهشت وارد نمی شود… زمانیکه الله تعالی زنان را وارد بهشت میگرداند بکارت را به آنها بر می گرداند ) .
نکته ۹- در بعضی از روایات چنین آمده که در بهشت زنان دنیایی بعلت عبادتشان چندین برابر زیباتر از حوران  بهشتی هستند .
بله این بهشت زینت داده شده برای شما زنان چنان که برای مردان زینت داده شده {فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِیکٍ مُّقْتَدِرٍ }القمر۵۵ در مجلس حقی که در آنجا هیچ لغوی نیست نزد فرمانروای مقتدر .
قسم به الله ، این فرصت را از دست ندهید عمر کوتاه است و می گذرد و نیست بعد از آن جزء ابدیت ، بکوش تا دربهشت جاویدان شوی ـ ان شاء الله ـ بدانکه مهر و کابین بهشت چیزی جزء ایمان و عمل صالح نیست و با آرزوهای پوچ و سهل انگاری ها بدست نخواهد آمد و به یاد داشته باش قول رسول الله صلی الله علیه و سلم : ( هنگامی که زن نماز پنجگانه خود را ادا نمود و روزه رمضان گرفت و شرمگاه خود را حفظ کرد و فرمان همسرش را اطاعت نمود به او گفته می شود از هر دری که می خواهی به بهشت وارد شو ).
با تمام وجود بر حذر باشید !
از دعوتگران فتنه و ویرانگران زنان ، کسانی که خواهان فساد و تباهی  شما هستند آنهایی که     می خواهند شما را از نعمتهای بهشت محروم سازند در آتش جهنم ذلیل کنند ، بر حذر باشید. فریب تبلیغات و جملات ساختگی آن مردان و زنان به اصطلاح  نویسنده و آزاد اندیش ( اسیران هوی و هوس ) و صاحبان شبکه های تلویزیونی مخرب نخورید .
از الله تعالی خواهانم که زنان مسلمان را در رسیدن به بهشت و نعمتهای آن موفق بگرداند و آنها را هدایتمندان و هدایتگران قرار دهد و از شر شیاطین انس و داعیان سوء و افسادگران زنان حفظ نماید .
و صلی الله علی نبینا محمد و آله و صحبه و سلم  و الحمد لله رب العالمین .

تهیه کننده: سلیمان الخراشی

مقاله پیشنهادی

زن لباس و زینتش را آشکار نکند

الله می‌فرماید: ﴿یَٰٓأَیُّهَا ٱلنَّبِیُّ قُل لِّأَزۡوَٰجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَآءِ ٱلۡمُؤۡمِنِینَ یُدۡنِینَ عَلَیۡهِنَّ مِن جَلَٰبِیبِهِنَّۚ ذَٰلِکَ أَدۡنَىٰٓ …