وجود و دقّت خداوند

برای دانشجوی علوم پزشکی باید گفت: اگر در شهری داروخانه­ی بزرگی وجود داشته باشد و داروها بر حسب نیاز و اسم، مرتّب روی هم چیده شده باشند، این نشان از دقّت شخص ماهر و زبر دست است. حالا کُره­ی زمین داروخانه­ی بسیار بزرگی است که خداوند روی تمام میوه‌ها و حیوانات خواصّ‌شان را مشخّص نموده است. اگر وارد منزلی شوی که در آن چراغ‌هایی وجود دارد که هرگز خاموش نمی‌شوند و بدون سیم کشی همه روشن مانده‌اند، همه­ی این ماجرا نشان می‌دهد که سیم­کش اتاق بسیار ماهر و متبحّر می‌باشد: ﴿وَلَقَدۡ زَیَّنَّا ٱلسَّمَآءَ ٱلدُّنۡیَا بِمَصَٰبِیحَ وَجَعَلۡنَٰهَا رُجُومٗا لِّلشَّیَٰطِینِۖ وَأَعۡتَدۡنَا لَهُمۡ عَذَابَ ٱلسَّعِیرِ۵﴾ [الملک: ۵]([۱]).

پس باید دانست که آسمان مانند سقف اتاقی هست که هرگز چراغ‌هایش خاموش نشده‌اند و بدون سیم کشی تا به امروز هم روشنایی دارند.

اگر وارد محیطی شوی که رنگ و سایه روشن درخت‌ها و کوه‌ها بدرستی و کاملاً حرفه‌‌ای رعایت شده باشد، این کار نشان از تبحّر و تخصّص نقّاش می‌باشد و این نقّاشی و طرّاحی را که خداوند متعال بر روی طبیعت انجام داده است، هر چهار فصل و هرماه و هر روز و هر ساعت و هر دقیقه و هر ثانیه به هزاران رنگ و حالت خاصی در می‌آیند([۲]).

اگر کتابی باشد که هر کلمه‌اش نیاز به تفسیر طولانی باشد و هر جمله‌اش با جملات دیگر رابطه­ی خاصّی داشته باشد، نشان می‌دهد که مؤلّف این کتاب شخص بسیار ماهری بوده است که حتّی بدون کمک‌گیری از ویراستار و بدون وجود خط در کتابش کلمات را پشت سر هم قرار داده است، بله قرآن کتابی است که نظیری ندارد و راهنمای جاهلان و تسکین‌دهنده­ی قلب مؤمنان و شفادهنده­ی بیماران می‌باشد. قرآن کریم اوّل ذهن انسان‌ها را با هنر بلاغتش درو می‌کند سپس با حروف مروارید مانندش اهداف والایش را در قلب‌ها می‌کارد، قرآن به وکیل احتیاج ندارد بلکه به آینه نیاز دارد: ﴿فَلۡیَأۡتُواْ بِحَدِیثٖ مِّثۡلِهِۦٓ إِن کَانُواْ صَٰدِقِینَ٣۴﴾ [الطور: ۳۴]([۳]).

حکیمی از کودکی پرسید: یک عدد پرتقال به تو می‌دهم تا بگویی خدا کجاست؟ کودک هم با کمال احترام گفت: من هم دو عدد پرتقال به شما می‌دهم تا بگویی خدا کجا نیست. حکیم از باهوشی آن بچّه تعجّب کرد.

[۱]– یعنی: «ما آسمان نزدیک (به شما) را با چراغ‌هایی (به نام ستارگان) آراسته‌ایم، و آن‌ها را وسیله راندن اهریمنان ساخته‌ایم، و برای ایشان عذاب آتش سوزانی را آماده کرده‌ایم».

[۲]– عقل، علم و عمل / ج / ۲ / ص / ۸۰ / تألیف بابک محمودی

[۳]– یعنی: «اگر راست می‌گویند (که محمد خودش قرآن را از پیش خود ساخته است) سخنی همچون آن را بیاورند و ارائه دهند».

مقاله پیشنهادی

اسباب تقویت صبر انسان بر مصیبت‌‌ها

رعایت امور ذیل در صبر بر مصیبتِ‌ از دست دادن فرزندان، خانواده، خویشاوندان و دیگر …