وجوب اطاعت از رسول الله صلی الله علیه و سلم و پیروی از سنتش

۱- از ابو موسی روایت است که رسول خدا فرمودند: «إِنَّ مَثَلِی وَمَثَلَ مَا بَعَثَنِی اللَّهُ بِهِ کَمَثَلِ رَجُلٍ أَتَى قَوْمَهُ فَقَالَ: یَا قَوْمِ إِنِّی رَأَیْتُ الْجَیْشَ بِعَیْنَیَّ وَإِنِّی النَّذِیرُ الْعُرْیَانُ فَالنَّجَاءَ، فَأَطَاعَهُ طَائِفَهٌ مِنْ قَوْمِهِ فَأَدْلَجُوا وَانْطَلَقُوا عَلَى مَهْلِهِمْ فَنَجَوْا وَکَذَّبَتْ طَائِفَهٌ مِنْهُمْ فَأَصْبَحُوا عَلَى مَکَانَتِهِمْ فَصَبَّحَهُمُ الْجَیْشُ فَأَهْلَکَهُمْ وَاسْتَبَاحَهُمْ فَذَلِکَ مَثَلِی وَمَثَلُ مَنْ أَطَاعَنِی وَاتَّبَعَ مَا جِئْتُ بِهِ وَمَثَلُ مَنْ عَصَانِی وَکَذَّبَ مَا جِئْتُ بِهِ مِنَ الْحَقِّ»:[۱] «بی گمان مثل من و مثل آنچه خداوند مرا بر آن برانگیخته، مَثل مردی است که به سوی قومش می آید و می گوید: ای قوم، من لشکری را به چشم خود دیدم و صراحتا خطر را به شما اعلام می کنم. پس خود را نجات دهید. پس گروهی از قوم اطاعت کردند و در اوایل یا آخر شب در فرصتی که داشتند. به راه افتادند و خود را نجات دادند و گروهی دیگر او را تکذیب کردند و در جای خود نشستند پس لشکر دشمن ناگهان و صبح گاهان بر آنان تاختند و همه را هلاک نموده و غارت کردند. چنین است مثل کسی که از من اطاعت کند و از آنچه آورده ام پیروی کند و مثل کسی که از من نافرمانی کند و حقی را که آورده ام، نکذیب کند».

۲- از ابوهریره روایت است که رسول خدا فرمودند: «کل أمتی یدخلون الجنه إلا من أبى». قالوا: یا رسول الله، ومن یأبى؟ قَالَ: «مَنْ أَطَاعَنِی دَخَلَ الْجَنَّهَ، وَمَنْ عَصَانِی فقد أبى»:[۲] «تمام امت من وارد بهشت می شوند جز کسانی که از ورود به آن ابا ورزند. صحابه گفتند: ای رسول رسول خدا، چه کسی از ورود به بهشت سر باز می زند؟ فرمودند: «هرکس از من اطاعت کند وارد بهشت می شود و هرکس از من نافرمانی کند، درحقیقت از ورود به بهشت ابا ورزیده است».

«مراد از ابا ورزیدن در اینجا امتناع و خودداری از پایبندی و التزام به سنت رسول الله  صلی الله علیه و سلم و سرکشی از فرمان او می باشد. و کسی که ابا می ورزد از دو حالت خارج نیست یا اینکه کافری است که هرگز وارد بهشت نمی شود و یا مسلمانی است که (مرتمب گناهان کبیره شده و) از ورود به بهشت همراه اولین کسانی که به آن وارد می شوند منع می شود مگر کسانی را که خداوند بخواهد. (و آنان را ببخشد و از گناهشان درگذرد.)»[۳]

 

 

[۱] – بخاری: کتاب الاعتصام، باب الاقتداء بسنن رسول الله: ۹/۱۱۵؛ مسلم، کتاب الفضائل، باب شفقته علی امته: ۴/۱۷۸۸-۱۷۸۹

[۲] – بخاری، کتاب الاعتصام، باب الافتداء بسنن رسول الله: ۹/۱۱۴

[۳] – فتح الباری: ۱۳/۲۵۴

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …