همسرم بعد از نیت احرام عمره و هنگام رسیدن به شهر مکه دچار حیض شد

من و همسرم دو روز قبل از ادای عمره به مکه رفتیم، و در داخل هواپیما نیت احرام عمره آوردیم، وقتی به مکه رسیدیم متوجه شدیم که همسرم دچار حیض شدند، حکم آن چیست؟ و آیا فدیه لازم است؟

 

الحمدلله،

حیض مانع احرام زن به حج و عمره نمی شود، تنها طواف کعبه بر او حرام می شود تا آنکه پاک می شود، در صحیح بخاری به روایت عایشه رضی الله عنها آمده که گفت : «خَرَجْنَا لا نَرَی إِلا الْحَجَّ، فَلَمَّا کُنَّا بِسَرِفٍ حِضْتُ، فَدَخَلَ عَلَیَّ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وسلم وَأَنَا أَبْکِی، قَالَ: «مَا لَکِ أَنُفِسْتِ»؟ قُلْتُ: نَعَمْ، قَالَ: «إِنَّ هَذَا أَمْرٌ کَتَبَهُ اللَّهُ عَلَی بَنَاتِ آدَمَ فَاقْضِی مَا یَقْضِی الْحَاجُّ، غَیْرَ أَنْ لا تَطُوفِی بِالْبَیْتِ».  (بخاری:۲۹۴).

برای ادای حج، از مدینه منوره براه افتادیم. وقتی به محل «سِرف» (نزدیک مکه) رسیدیم، دچار قاعدگی شدم. رسول الله صلی الله علیه وسلم نزد من آمد در حالی که گریه می کردم. فرمود: «چرا گریه می‏کنی؟ آیا دچار قاعدگی شده‏ای»؟ گفتم: بلی. فرمود: «این عادتی است که خداوند آنرا در طبیعت دختران آدم قرار داده است، هر عمل و مناسکی که سایر حاجیان انجام می‌دهند شما هم آنرا انجام ده به جز طواف بیت و تا پاک می‌شوی طواف بیت مکن».

و در صحیح بخاری آمده که بعد از پاک شدن ایشان طواف کعبه و سعی بین صفا و مروه را بجا آوردند، و این دلالت دارد بر اینکه اگر زن قبل از طواف دچار حیض شود، نباید طواف و سعی بین صفا و مروه کند تا آنگاه که پاک می شود.

بر این اساس بر همسر شما واجب است منتظر بماند تا پاک می شود بعد طواف کند و سعی بین سفا و مروه را انجام دهد، سپس موهایش را کوتاه کرده، و بدینگونه عمره وی کامل است، و نیازی هم به دادن فدیه به دلیل حیض شدن در حال احرام نیست.

مصدر : (الإسلام سؤال وجواب).

 

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …