هر چیزی که به خوردن مال مردم به ناحق منجر‏شود، حرام است

ایمان داریم که خداوند رشوه، نیرنگ، خیانت، ضرر، تعریف بیجای کالا، احتکار و امثال اینها را که به خوردن مال مردم به ناحق منجر می‏شوند حرام کرده است.

خداوند می‏فرماید:

﴿یَٰٓأَیُّهَا ٱلَّذِینَ ءَامَنُواْ لَا تَأۡکُلُوٓاْ أَمۡوَٰلَکُم بَیۡنَکُم بِٱلۡبَٰطِلِ إِلَّآ أَن تَکُونَ تِجَٰرَهً عَن تَرَاضٖ مِّنکُمۡ﴾ [النساء: ۲۹].

«ای کسانی که ایمان آورده‌اید! اموال همدیگر را به ناحق (یعنی از راههای نامشروعی همچون: دزدی، خیانت، غصب، ربا، قمار، و . . . ) نخورید مگر این که (تصرّف شما در اموال دیگران از طریق) داد و ستدی باشد که از رضایت (باطنی دو طرف) سرچشمه بگیرد».

خداوند بندگان مؤمنش را از خوردن مال یکدیگر به باطل نهی کرده است، یعنی در مورد تمام درآمدهای باطل مانند ربا، قمار، رشوه، نیرنگ و تصرفاتی که به دشمنی میان مردم منجر می‏شود هشدار داده‌است.

خداوند در آیه‏ی ۱۸۸ سوره‏ی بقره می‏فرماید:

﴿وَلَا تَأۡکُلُوٓاْ أَمۡوَٰلَکُم بَیۡنَکُم بِٱلۡبَٰطِلِ وَتُدۡلُواْ بِهَآ إِلَى ٱلۡحُکَّامِ لِتَأۡکُلُواْ فَرِیقٗا مِّنۡ أَمۡوَٰلِ ٱلنَّاسِ بِٱلۡإِثۡمِ وَأَنتُمۡ تَعۡلَمُونَ ١٨٨﴾ [البقره: ۱۸۸].

«‏و اموال خودتان را به باطل (و ناحق، همچون رشوه و ربا و غصب و دزدی . . .) در میان خود نخورید و آن را به امراء و قضات تقدیم نکنید تا از روی گناه، بخشی از اموال مردم را بخورید و شما بر آن آگاه باشید (و بدانید که ستمکار را یاری داده‌اید و مرتکب گناه شده‌اید)».

آیه به بطلان رشوه اشاره می‏فرماید، و بیان می‏کند که شایسته نیست که کسی دشمنی ورزد در حالیکه می‏داند ظالم است.

در مورد تحریم غش ابوهریره چنین روایت می‏کند:

أَنَّ رسول‏الله صلی الله علیه و سلم مَرَّ عَلَى صُبْرَهِ طَعَامٍ فَأَدْخَلَ یَدَهُ فِیهَا فَنَالَتْ أَصَابِعُهُ بَلَلًا فَقَالَ مَا هَذَا یَا صَاحِبَ الطَّعَامِ قَالَ أَصَابَتْهُ السَّمَاءُ یَا رسول‏الله قَالَ أَفَلَا جَعَلْتَهُ فَوْقَ الطَّعَامِ کَیْ یَرَاهُ النَّاسُ مَنْ غَشَّ فَلَیْسَ مِنِّی. [رواه مسلم].

«رسول خدا از کنار انباری از طعام می‏گذشت، دستش را در آن وارد کرد. در انگشتانش رطوبتی را احساس کرد، از صاحب انبار پرسید: این چیست؟ گفت: ای رسول خدا باران بر آن باریده است. فرمود: چرا قسمت مرطوب را بالای طعام نگذاشتید تا مردم آن را ببینند؟ کسی که در معامله غش کند از ما نیست». [مسلم].

حدیث معقل‏بن‏یسار‏ مزنی به تحریم فریب مردم توسط حاکم اشاره می‏کند: «مَا مِنْ عَبْدٍ یَسْتَرْعِیهِ اللَّهُ رَعِیَّهً یَمُوتُ یَوْمَ یَمُوتُ وَهُوَ غَاشٌّ لِرَعِیَّتِهِ إِلاَّ حَرَّمَ اللَّهُ عَلَیْهِ الْجَنَّهَ». [رواه مسلم].

بنده‏ای نیست که خداوند مسؤلیت مردم را به او سپرده باشد و او در این کار غش کند و مردم را فریب دهد و بر این حال بمیرد، مگر اینکه خداوند بهشت را بر او حرام کرده است. [مسلم].

در حدیث دیگری از ابوهریره به نهی از گول زدن اشاره می‏فرماید:

«نَهَى رسول‏الله صلی الله علیه و سلم عَنْ بَیْعِ الْحَصَاهِ وَعَنْ بَیْعِ الْغَرَرِ». [رواه مسلم].

«پیامبر صلی الله علیه و سلم از خرید و فروش سنگریزه‏ها و از معامله‏ای که در آن گول زدن یکی از طرفین باشد نهی فرموده است». [مسلم].

«نهی از معامله‏ای که همراه گول زدن است، یکی از اصول و ارکان بیع اسلامی است و مسائل فراوانی را در برمی‏گیرد، از جمله خرید و فروش جنسی که مجهول است و یا در زمان معامله موجود نیست (بیع معدوم) و اشیائی که هنوز کاملاً به تملک فروشنده درنیامده‏اند. گاهی نیاز شدید موجب می‏شود که انسان مقداری ضرر را تحمل کند، مثلاً نداشتن شناخت کامل در مورد اساس و باطن خانه و خرید و فروش گوسفند حامله، که چنین خرید و فروشی صحیح است چون اساس خانه تابع خانه و آنچه داخل شکم حیوان است تابع حیوان است و نمی‏توان آنها را دید».

در مورد تحریم تمجید جنس در معامله از ابن‏عمر روایت شده است که گفت:

«نَهَى النَّبِیُّ صلی الله علیه و سلم عَنْ النَّجْشِ». [متفق علیه].

پیامبر صلی الله علیه و سلم از تعریف و تمجید کالای مورد معامله نهی فرموده است. [بخاری و مسلم].

ابن‏ابی‏اوفی می‏گوید: ناجش یعنی خورنده‏ی ربا در پنهانی. و نجش: یعنی اینکه شخصی در معامله‏ی دو نفر دخالت کند و قیمت بالایی را برای کالا پیشنهاد کند تا ارزش کالا را بالا ببرد هر چند خودش خریدار نیست.

در خصوص حرام بودن دخالت در معامله‏ی دیگران پیامبر صلی الله علیه و سلم می‏فرماید:

«وَلَا یَبِعْ بَعْضُکُمْ عَلَى بَیْعِ بَعْضٍ». [متفق علیه].

«بر معامله‏ی همدیگر معامله نکنید». [مسلم و بخاری].

در روایت دیگری آمده است که:

«لَا یَبِعْ الرَّجُلُ عَلَى بَیْعِ أَخِیهِ وَلَا یَخْطُبْ عَلَى خِطْبَهِ أَخِیهِ إِلَّا أَنْ یَأْذَنَ لَهُ». [متفق علیه].

«کسی بر معامله‏ی دیگری معامله نکند و کسی بر خواستگاری دیگری به خواستگاری نرود مگر اینکه خواستگار اول اجازه بدهد». [بخاری و مسلم].

حدیث معمر‏بن‏عبدالله به حرام بودن احتکار اشاره می‏کند:

«لَا یَحْتَکِرُ إِلَّا خَاطِئٌ». [رواه مسلم].

«تنها انسان گناهکار احتکار می‏کند». [مسلم].

احتکار یعنی: خریدن کالا و نگاه داشتن آن تا زمانی که قیمتش بالا رود و مردم نیازمند آن کالا شوند. حکمت تحریم احتکار برطرف کردن ضرر و زیان از مردم است.

حدیث ابی‏امامه به عاقبت بد کسی اشاره می‏کند که مال مردم را به ناحق می‏خورد و سوگند دروغ یاد می‏کند:

«مَنْ اقْتَطَعَ حَقَّ امْرِئٍ مُسْلِمٍ بِیَمِینِهِ فَقَدْ أَوْجَبَ اللَّهُ لَهُ النَّارَ وَحَرَّمَ عَلَیْهِ الْجَنَّهَ فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ وَإِنْ کَانَ شَیْئًا یَسِیرًا یَا رسول‏الله قَالَ وَإِنْ قَضِیبًا مِنْ أَرَاکٍ». [رواه مسلم].

«پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمود: هر کس با سوگند خوردنش حق مسلمانی را ضایع کند، خداوند دوزخ را برای او مقرر و بهشت را بر او حرام کرده است. مردی گفت: ای رسول خدا، اگر آن چیز کم هم باشد؟ فرمود: حتی اگر شاخه‏ای از درخت اراک باشد». [مسلم].

دوباره مسلم از ابن‏مسعود روایت کرده که از حضرت صلی الله علیه و سلم شنیده است که فرمود: 

«مَنْ حَلَفَ عَلَى مَالِ امْرِئٍ مُسْلِمٍ بِغَیْرِ حَقِّهِ لَقِیَ اللَّهَ وَهُوَ عَلَیْهِ غَضْبَانُ».

«هر کس برای به دست آوردن دارایی انسان مسلمانی به ناحق و دروغ قسم بخورد، در حالی با خدا ملاقات می‏کند که خدا بر او خشمگین است».

 

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …