هرگاه خوبی و بدی، طغیان و طاعت، معصیت و عمل به سنت و بدعت در یک نفر جمع شود:
از پیروی و پاداش نصیب او می گردد= به اندازه ی خوبی هایی که در وجود اوست.
و از کینه ورزی و عقاب به او می رسد= به اندازه ی بدی هایی که در وجود اوست.
بنابراین مسببات بزرگی و خواری در یک نفر جمع می گردد.
و جمع شدن این خصلت ها در او همچون دزد فقیری است که در نتیجه ی سرقت دستش قطع شده است.
و از بیت المال یه مقدار نیازش به او بخشیده اند.{ هم مجازات کارش را چشیده است و هم حاجتش برطرف گردیده است}
این همان اصلی است که اهل سنت و جماعت بر آن اتفاق نظر دارند.
وإذَا اجتَمَعَ فِی الرَّجُلِ الوَاحِدِ خَیرٌ وشرٌّ وفُجُورٌ وطَاعَهٌ ومَعصِیَهٌ وسُنَّهٌ وَبِدعَهٌ :
استَحَقَّ مِن المُوَالَاهِ والثَّوَابِ = بِقَدرِ مَا فِیهِ مِن الخَیرِ ،
واستَحَقَّ مِن المُعَادَاتِ وَالعِقَابِ = بِحَسَبِ مَا فِیهِ مِن الشَّرِّ.
فیَجتَمِعُ فِی الشَّخصِ الوَاحِدِ مُوجِبَاتُ الإکرَامِ والإهَانَهِ ،
فیَجتَمِعُ لَهُ مِن هَذَا وَهَذَا کَاللِّصِّ الفَقِیرِ تُقطَعُ یَدُهُ لِسَرِقَتِهِ ، وَیُعطَى مِن بَیتِ المَالِ مَا یَکفِیهِ لِحَاجَتِهِ ،
هذَا هُوَ الأصلُ الذِی اتَّفَقَ عَلَیهِ أهلُ السُّنَّهِ والجَمَاعَهِ
{ مَجْمُوعُ الْفَتَاوَىٰ }لِـ(ابْنِ تَیْمِیَّه) رحمه الله الْجُزْءُ الثَامن والعَشرُون الصفحه ۲۰۹