هرکس دیدار با خداوند را دوست داشته باشد، خداوند ملاقات با او را دوست دارد(۳)

مسلم، کتاب «الدعوات» باب: [مَنْ أَحَبَّ لِقَاءَ اللَّهِ أَحَبَّ اللَّهُ لِقَاءَهُ]

۳۰۴- «عَنْ عَائِشَهَ رضی الله عنها قَالَتْ: قَالَ رَسُولُ اللهِ  صلی الله علیه و سلم: مَنْ أَحَبَّ لِقَاءَ اللهِ، أَحَبَّ اللهُ لِقَاءَهُ، وَمَنْ کَرِهَ لِقَاءَ اللهِ، کَرِهَ اللهُ لِقَاءَهُ، وَالْمَوْتُ قَبْلَ لِقَاءِ اللهِ».

  1. «از حضرت عایشه رضی الله عنها روایت شده است که گفت: پیامبرصلی الله علیه و سلم فرمودند: هرکس دیدار با خداوند را دوست داشته باشد، خداوند نیز دیدار با او را دوست دارد و هرکس دیدار با خداوند را دوست نداشته باشد، خداوند نیز دیدار با او را دوست ندارد و مرگ قبل از ملاقات با خداوند صورت می‌گیرد (منظور این است که این دیدار بنده با خدا بعد از مرگ و در روز قیامت است)».

۳۰۵- «عَنْ عَائِشَهَ رضی الله عنها قَالَتْ: قَالَ رَسُولُ اللهِ  صلی الله علیه و سلم: مَنْ أَحَبَّ لِقَاءَ اللهِ، أَحَبَّ اللهُ لِقَاءَهُ، وَمَنْ کَرِهَ لِقَاءَ اللهِ، کَرِهَ اللهُ لِقَاءَهُ، فَقُلْتُ: یَا نَبِیَّ اللهِ أَکَرَاهِیَهُ الْمَوْتِ؟ فَکُلُّنَا نَکْرَهُ الْمَوْتَ، فَقَالَ: لَیْسَ کَذَلِکِ، وَلَکِنَّ الْمُؤْمِنَ إِذَا بُشِّرَ بِرَحْمَهِ اللهِ وَرِضْوَانِهِ وَجَنَّتِهِ، أَحَبَّ لِقَاءَ اللهِ، فَأَحَبَّ اللهُ لِقَاءَهُ، وَإِنَّ الْکَافِرَ إِذَا بُشِّرَ بِعَذَابِ اللهِ وَسَخَطِهِ، کَرِهَ لِقَاءَ اللهِ، وَکَرِهَ اللهُ لِقَاءَهُ».

  1. «از حضرت عایشه رضی الله عنها روایت شده است که گفت: پیامبرصلی الله علیه و سلم فرمودند: هرکس دیدار با خداوند را دوست داشته باشد، خداوند نیز دیدار با او را دوست دارد و هرکس دیدار با خداوند را دوست نداشته باشد، خداوند نیز دیدار با او را دوست ندارد، عرض کردم: ای پیامبر خدا! آیا منظور، دوست‌نداشتن مرگ است، اگر اینطور باشد همه‌ی ما مرگ را دوست نداریم، فرمودند: چنین نیست که می‌گویی، بلکه مؤمن هرگاه به رحمت خدا و رضایت او و بهشتش مژده داده شود، دیدار با خدا را دوست دارد، پس خداوند نیز دیدار با او را دوست دارد و کافر هرگاه به عذاب خداوند و خشم و غضب او مژده داده شود، دیدار با خداوند را دوست ندارد، پس خداوند نیز دیدار با او را دوست ندارد [پس منظور از دیدار خدا، دوست‌داشتن یا نداشتن مردن نیست]».

۳۰۶- «عَنْ أَبِی هُرَیْرَهَ رضی الله عنه قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ  صلی الله علیه و سلم: مَنْ أَحَبَّ لِقَاءَ اللهِ، أَحَبَّ اللهُ لِقَاءَهُ، وَمَنْ کَرِهَ لِقَاءَ اللهِ، کَرِهَ اللهُ لِقَاءَهُ.

قَالَ: (أَیْ: شُرَیْحٌ) فَأَتَیْتُ عَائِشَهَ رضی الله عنها فَقُلْتُ: یَا أُمَّ الْمُؤْمِنِینَ! سَمِعْتُ أَبَا هُرَیْرَهَ یَذْکُرُ عَنْ رَسُولِ اللهِ  صلی الله علیه و سلم حَدِیثًا، إِنْ کَانَ کَذَلِکَ فَقَدْ هَلَکْنَا، فَقَالَتْ: إِنَّ الْهَالِکَ مَنْ هَلَکَ بِقَوْلِ رَسُولِ اللهِ  صلی الله علیه و سلم وَمَا ذَاکَ؟ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ  صلی الله علیه و سلم: مَنْ أَحَبَّ لِقَاءَ اللهِ، أَحَبَّ اللهُ لِقَاءَهُ، وَمَنْ کَرِهَ لِقَاءَ اللهِ، کَرِهَ اللهُ لِقَاءَهُ، وَلَیْسَ مِنَّا أَحَدٌ إِلَّا وَهُوَ یَکْرَهُ الْمَوْتَ، فَقَالَتْ: قَدْ قَالَهُ رَسُولُ اللهِ  صلی الله علیه و سلم، وَلَیْسَ بِالَّذِی تَذْهَبُ إِلَیْهِ، وَلَکِنْ إِذَا شَخَصَ الْبَصَرُ، وَحَشْرَجَ الصَّدْرُ، وَاقْشَعَرَّ الْجِلْدُ، وَتَشَنَّجَتِ الْأَصَابِعُ، فَعِنْدَ ذَلِکَ: مَنْ أَحَبَّ لِقَاءَ اللهِ، أَحَبَّ اللهُ لِقَاءَهُ، وَمَنْ کَرِهَ لِقَاءَ اللهِ، کَرِهَ اللهُ لِقَاءَهُ».

  1. «از ابوهریره رضی الله عنه روایت شده است که گفت: پیامبرصلی الله علیه و سلم فرمودند: «هرکس دیدار با خدا را دوست داشته باشد، خدا [نیز] دیدار با او را دوست دارد و هرکس دیدار با خدا را دوست نداشته باشد، خداوند [نیز] دیدار با او را ناخوش می‌دارد.

شریح (یکی از راویان حدیث) می‌گوید: نزد حضرت عایشه رضی الله عنها رفتم و گفتم: ای أم المؤمنین! شنیدم که ابوهریره از پیامبر  صلی الله علیه و سلم حدیثی را روایت کرد که اگر چنین باشد، ما هلاک و نابود شده‌ایم، حضرت عایشه گفت: بدبخت و نابود کسی است که پیامبر  صلی الله علیه و سلم او را بدبخت و هلاک یافته می‌داند، اما آن چیست؟ [گفتم] می‌گوید: پیامبر  صلی الله علیه و سلم فرمودند: هرکس دیدار با خدا دوست داشته باشد، خدا [نیز] دیدار با او را دوست دارد و هرکس دیدار با خدا را دوست نداشته باشد، خدا [نیز] دیدار با او را دوست ندارد و می‌دانید که کسی از ما نیست که از مرگ خوشش بیاید، حضرت عایشه فرمود: منظور این نیست که تو می‌پنداری (یعنی منظور از دیدار خدا مردن نیست) بلکه وقتی که چشم‌ها خیره شوند و سینه به خرخرکردن بیفتد و موهای بدن سیخ و انگشتان جمع شوند (زمان جان‌دادن) در آن موقع است که هرکس دیدار با خدا را دوست باشد، خدا [نیز] دیدار با او را دوست دارد و هرکس دیدار با خدا را دوست نداشته باشد، خدا [نیز] دیدار با او را دوست ندارد».

مقاله پیشنهادی

آنچه به هنگام بازگشت از حج یا عمره یا غیره گفته می‌‌شود

عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عُمَرَ رضی الله عنهما قَالَ: کَانَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه …