چون مسلمانی هدی یا قربانی را ذبح نمود و بعد از ذبح آن متوجه بیماری حیوان شد، این قربانی یا هدی کفایت نمیکند؛ زیرا مقصود از آن فوت شده است.
حیوانی که دنبهاش یا بخشی از آن قطع شده باشد، کوهان نداشته باشد، کور باشد، پاهایش قطع شده باشد، در هدی و قربانی و ذبایحی که نیت تقرب در آنها میباشد، جایز نیست.
عَنْ البَرَاءِ بْنِ عَازِبٍ رضی الله عنه أَنَّهُ سَمِعَ النَّبِیَّ ج: «أَرْبَعَهٌ لَا یُجْزِینَ فِی الْأَضَاحِیِّ: الْعَوْرَاءُ الْبَیِّنُ عَوَرُهَا، وَالْمَرِیضَهُ الْبَیِّنُ مَرَضُهَا، وَالْعَرْجَاءُ الْبَیِّنُ ظَلْعُهَا، وَالْکَسِیرَهُ الَّتِی لَا تُنْقِی».[۱]
از براء بن عازب رضی الله عنه روایت است که از پیامبر صلی الله علیه وسلم شنیده که فرمود: «چهار حیوان برای قربانی جایز نیست: حیوان کوری که کوریاش واضح و آشکار باشد؛ حیوان بیماری که بیماریاش آشکار باشد؛ حیوان لنگی که لنگیدن آن واضح باشد و حیوانی که پایش شکسته باشد، چنانکه قادر به راه رفتن نباشد و بسیار نحیف و لاغر باشد».
[۱]– صحیح؛ ابوداود حدیث شماره ۲۸۰۲ و نسایی حدیث شماره ۴۳۷۰ با لفظ نسایی