مقصد اول عبادت اجابت دعوت خداوند برای عبادت است [یس: ۶۱]. و این عبادت صورتهای مختلفی دارد که قبلا توضیح داده شد در مرحله بعد انسان وقتی موجودی را عبادت میکند یعنی آن را میخواهد یا قصد دارد شبیه او شود یا در حریم و محدوده او داخل شود یعنی به رشدی بیشتر و کمال شایسته و برتر برسد و این کمال با عبادت و تسلیم بودن در برابر اوامر او و راضی بودن از او در همه احوال اعم از نعمتها و نیکیها و یا سختیها و آزمایشات است و تا امتحان ندهیم نمره نمیگیریم، و به کلاس بالاتر نمیرویم و هر شخصی بسته به توان و رحمت الهی عروج میکند در این مسیر وقتی مشکلات بر انسان وارد میشود بوسیله عبادت و کسب رضای الهی است که میتوان رهایی یافت و یا به خواسته خود رسید پس مقصد دیگر عبادت رسیدن به خواستهها و دفع مشکلات و سختیها میباشد. [الفتح: ۱۱]، [غافر: ۶۰].
وقتی این انسان از سختیها خود را نجات یافته دید و حاجات خود را با عبادات برآورده یافت با توجه به خصوصیت حرص و امید چیزی بزرگتر و بیشتر میخواهد پس هدایت به صراط مستقیم را از او میخواهد راهی که به نظر او کامیابی و پیروزی است و مطمئنا در طی و ادامه این دعا متوجه جنت و بهشت شده آن را میخواهد و همچنین از عذاب الهی یا عذاب جهنم تقاضای نجات و پناه میکند، پس این انسان در برابر آن قدرت خاضع و خاشع میشود چرا که در این حالت است که به خواستهها و مقصد خویش نائل میشود و میداند هر چه است از جانب الله تعالی میشود. [التوبه: ۵۱، هود: ۵۶]. و میداند غیر خدا هیچ سودی ندارد اگر چه همه مردم بگویند، [الزمر: ۳۸]. پس گمراهترین فرد، عبادت کننده غیر خداست. [الأحقاف: ۱۵]. و کسی که غیر خدا را عبادت کند مولا و یاوری ندارد و تنها مولا و یاور مؤمنان الله تعالی است. [محمد: ۱۱]. و کسانی را که انسانها از غیر خدا میخوانند اعم از اینکه پیامبر باشد یا یکی از اولیاء الله در قیامت دشمن آن شخص میشود پس برای اینکه یک نبی یا ولی دشمن ما نشود نباید غیر خدا را عبادت کرد و همانطور که قبلاً گفتیم دعا همان عبادت و یکی از مصادیق آن است لذا اگر یک مسیحی حضرت عیسی علیه السلام یا مریم علیهما السلام را در دعا بخواند ایشان در قیامت دشمن سرسخت او میشوند، و این مسئله بر مسلمانان نیز صدق میکند که یکی از بزرگان خود را در دعا بخوانند. [الأحقاف: ۱۶]. و این مطلب را نباید فراموش کرد که عبادت برای رسیدن به خواسته نیست چراکه هرچه انسان بخواهد برای او مهیا نمیشود بلکه هرچه خدا بخواهد آن میشود. [النجم: ۲۴]. پس همه کارها را برای الله تعالی خالص کنیم و مثل کسانی نباشیم که خدا را برای بهشت یا نجات از جهنم عبادت میکنند بلکه عبادت برای لقاء و دیدار خداوند باشد. [الکهف: ۱۱۰].