هجرت ابوبکر رضی الله عنه به همراه رسول‌ خدا صلی الله علیه وآله وسلم به مدینه (۵)

هنگامی که مشرکان، پیرامون غار می‌گشتند و نزدیک بود که مهاجران را ببینند، پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم به ابوبکررضی الله عنه اطمینان خاطر دادند که: «خدا، با ما است.» ابوبکر رضی الله عنه می‌گوید: در غار، به رسول‌خداصلی الله علیه وآله وسلم گفتم: «اگر یکی از آن‌ها به پایین پایش نگاه کند، حتماً ما را می‌بیند».
رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: (ما ظنک یا أبابکر باثنین اللّه ثالثهما) یعنی: «ای ابوبکر! گمان تو درباره‌ی دو نفر که سومینشان، خدا است، چه می‌باشد؟»
خدای متعال، در قرآن کریم ماجرای غار را چنین ثبت فرموده است:(توبه:۴۰)
یعنی: «اگر پیامبر را یاری نکنید، خدواند، (او را یاری می‌کند، همان‌گونه که قبلاً) او را یاری کرد؛ آن‌گاه که کافران، او را (از مکه) بیرون کردند، در حالی که او، نفر دوم از دو تن بود. هنگامی که آن دو (پیامبر و ابوبکر) در غار (ثور) بودند، (ابوبکر رضی الله عنه، ناراحت بود که مبادا به پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم گزندی، از سوی مشرکان برسد.)
در این هنگام پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم خطاب به رفیقش گفت: غم مخور که خدا با ما است.
پس خداوند، آرامش خود را بر او نازل کرد (و ابوبکر رضی الله عنه در پرتو الطاف الهی، آرام گرفت.)
و خداوند، پیامبرش را با سپاهیانی یاری فرمود که شما، آنان را ندیدید و سخن کافران (و شرک و توطئه‌شان درباره‌ی قتل پیامبر) را پایین کشید (و ناکام نمود) و در هر حال کلمه‌ی الله و سخن (و شریعت) الهی، بالا و برتر است و خداوند، باعزت و حکیم می‌باشد».

مقاله پیشنهادی

محبت صحابه رضی الله عنهم

از علامت‌های ایمان عبارت‌اند از: محبت داشتن به تمام صحابه با قلب، و تعریف و …