نگاه به اخوت و برادری از دیدگاه اسلام

{إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَهٌ فَأَصلِحُوا بَینَ أَخَوَیْکم وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکمْ تُرْحَمُونَ } (حجرات آیه ۱۰)
مومنان با هم برادرند. میان برادرانتان مصالحه کنید. و از خداوند هراس داشته باشید، به این امید که مورد رحمت قرار گیرید.
بنا هر کسیکه داد از اسلام و مسلمانیت میزند اما مملو از عقده و کینه میباشد در مقابل مسلمان دیگر، آن فرد خود را در ایمان آوردن به خداوند گول زده است.
{واذْکُرُوا نِعْمَت اللَّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّف بَینَ قُلُوبِکُمْ فَأَصبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ } ( آل عمران آیه ۱۰۳)
نعمت خداوند را بر خود بیاد بیاورید، آنگاه که دشمن یکدیگربودید و او میان دلهای شما الفت ایجاد کرد و با این نعمت او برادر یکدیگر شدید.
رسول گرامی صلی الله علیه و سلم میفرماید: مسلمان برادر مسلمان است. به او ستم نمی کند و خوار و ضعیفش نمی گرداند، نسبت به یکدیگر حسادت نکنید!!! و کینه نورزید و رقابت ننماید!!! بندگان خدا و برادر هم باشید.
وای بر تو ای برادر که در صف علیه خدا و رسول اش قرار داری با کینه و حسد ورزیدن در مقابل مسلمان.
تو ای کودک منش خود را ادب کن
مسلمان زاده ئی ترک نسب کن
برنگ احمر و خون و رگ و پوست
عرب نازد اگر، ترک عرب کن
رسول الله صلی الله علیه و سلم میفرماید: روزهای شنبه و پنجشنبه  درهای بهشت باز می شوند، و همه کسانی که برای خداوند شریک قایل نشده اند، مورد عفوقرار می گیرند. بغیر از کسی که بین او و برادرش کینه و دشمنی وجود داشته باشد. گفته می شود: این دو را تا زمانی که با هم آشتی ننموده اند نگاه دارید، این دو را تا زمانی که با هم آشتی ننموده اند، نگاه دارید. – رواه مسلم
پس ای برادر بدان که گرایشات قومی، سمتی، لسانی، نژادی اینها گرایشات شیطانی است نه رحمانی.
و هر کس دیگران را بر محور قوم، لسان، سمت و حتی ملت فرا خواند بدانید اینها بندگان شیطان اند نه رحمان چون در قاموس مسلمان تعصب به هیچ عنوان جا ندارد.
رسول الله صلی الله علیه وسلم فرموده است: پس از من راه کفر را دوباره در پیش نگیرید، طوری که برخی از شما گردن برخی دیگر را بزنند. رواه الشیخان
بنا هر کسی که تحت هر شعار باطل سنگر گیری نماید علیه برادران مسلمان خویش بداند بحکم پروردگار و رسول اش ملعون شده است.
و هر مسلمانیکه علیه متعصبین و قومگرایان قدعلم نکند بداند فردا نزد پروردگار جواب دادنی است.
همچنان پیامبر صلی الله علیه وسلم میفرماید: هیچ یک از شما ایمان نمی آورد مگر آنکه هرچه را برای خود دوست می دارد، برای برادرس نیز دوست بدارد. رواه متفق علیه
حال انتخاب بدست شماست که بندگی شیطان را انتخاب می نماید و یا مومنانه منقاد به حکم رحمان میشوید.

نوشته: احمد محمود

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …