نکته های کوتاه زیبا برای بهتر زندگی کردن

مردم را با لقب صدا نکنید : اگر کسی شما را به لقب بد صدا کند شما چه عکس العملی انجام می دهید ، ایا به او جواب می دهید؟ دیگران نیز چون شما دوست ندارند با  لقب به صدا زده شوند « ولا تنابزوا بالالقاب »

از خدا معذرت خواهی کنید : هیچ انسانی نمی تواند به گونه ای زندگی کند که معصوم باشد ، هر روز ولو اینکه به ذهن شما نیاید که خدا را نا فرمانی کرده اید ، اما باز هم استغفار کنید . رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود : « من روزانه بیش از صد بار از خدا استغفار می خواهم ».

خدا را همیشه ناظر خود ببینید : اگر همراه شما یکی از افراد مهم باشد و شما کاملاً برایش احترام می گذارید و اخلاق او را می دانید که اگر فلان کار را جلو او انجام دهم بشدت ناراحت می شود و همیشه از شما قطع رابطه خواهد کرد ، آیا این کار را انجام می دهید ؟ راستی اگر او خدا خالق شما باشد چه می کنید ؟

لذت گنا را فانی و رنج آنرا طولانی بدانید : آیا هیچ عاقلی لذت چند دقیقه ای را با رنج طویل عمر تعویض می کند ؟

بدون تحقیق قضاوت نکنید : اگر سخنی به شما رسید که به مذاق شما خوش نیامد ، سریعاً در باره آن تصمیم نگیرید یا سخنی نگویید ، این عمل برایتان گرفتاری بوجود می آورد ، شاید این مساله هیچ ربطی به شما و زندگی تان داشته نباشد.

اجازه ندهید نزد شما از کسی غیبت شود : مطمئن باشید کسی که از دیگران نزد شما غیبت می کند ، غیبت شما را نزد دیگران می کند ، حافظ آبروی برادر و خواهر تان باشید تا آبروی شما حفظ شود .

صدقه دهید ، صدقه نگیرید : انسان بخشنده مورد عنایت خداست ف اما کسی که چشم به جیب مردم دوخته خداوند هر گز او را قناعت نصیب نمی کند ولواینکه دارای مال زیادی باشد.

شجاع باشید مرگ یک بار به سراغتان می آید : بد ترین خفت و خواری ما کسانی است که از مرگ می ترسند یا دارای ثروت زیادی هستند و نگران سر نوشت ثروت خود بعد از مرگ هستند ، شجاع باشید ، زیرا تا وقت مرگ شما نرسیده باشد هر گز نمی میرید.

سعی کنید بعد از خود ، نام نیک بگذارید : ثروت و ما ، انسان می تواند تا قیامت زنده بماند در دنیا از کسانی یاد می شوند که دارای عمل و هنر بوده اند نام هیچ انسانی ثروتمندی (صرف ثروت  او ) جاوید نمانده است .

دین را سخت نکنید : دین اسلام بهترین و آسان ترین ادیان است ، افراط در عقیده و دین هم عمل را بر شما سخت می کند و هم غیر مسلمانان را از اسلام متنفر می کند ، بدانید که شما از رسول الله صلی الله عیله وسلم در دین و عقیده نمی توانید جلو تر بروید .

با علما و دانشمندان با عمل  ارتباط برقرار کنید : مطمئناً نشست و برخاست با علماء دین و دنیای شما را تضمین می کند .

انتقاد پذیر باشید : از انتقاد نرنجید ، زیرا راه پیشرفت تان رفع عیب ها در وجود تان است و این عیب ها فقط با یاد آوری دیگران شناسایی می شوند.

مکار و حیله گر نباشید : این بد ترین خصلتی ایت که از انسان های حقیر بر می آید.

حامی مستعضفان باشید : ولو اینکه طرف ظالم برادر شما باشد زیرا این حمایت چندان پایدار نمی ماند ، ظالم ظلم می بیند و حامی ظالم ظالم است .

اگر می دانید کسی به شما وام نمی دهد از او تقاضا نکنید : زیرا نه تنها از او وامی دریافت نمی کنید ، بلکه خود را پیش او ذلیل می کنید .

نیکو کار بمیرید : هر شخصی که بمیرد با همان حالی محشور می شود که بر آن مرده است ، سعی کیند وقتی از دنیا می روید در حال انجام خیر باشید .

خود را نماینده خدا در امر دین بدانید : چنین بپدارید که خداوند مستقیماً از شما خواسته است که دین او را نصرت کنید و در دنیا غیر از شما کسی کار دین انجام نمی دهد.

فحاش و بذله گو نباشید : فحش و ناسزا ما کودکان و دیوانگان است ، انسان عاقل مودب است ، بسا یک فحش کوچک خونریزی بزرگی به دنبال دارد..

رحم دل باشید : مهربان و رئوف باشید این صفت والا از آن خداوند عزوجل است و به رسولان خود چنین سفارش کرده است که با مردم مهربان باشد.

با قرآن آشنا شوید : قرآن کریم قانون اساسی مسلمانان است ، عقب مانده کسی است که به قانون کشور خود آشنا نباشد در حالی که قرآن اساسی ترین کتاب عقیده مسلمان است .

تا می دانید دنبال حل گره مردم باشید : اگر می خواهید گره از کار شما گشوده شود گره گشای کار مردم باشید ولو به تلیفونی .

شب در بستر به اممور خوب فکر کنید : فکر کردن در باره خوبی ها در اعمال نامه شما نیکی نوشته می شود ، و فکر بد اعصاب را ناراحت و زندگی روزانه شما را تلخ می کند .

ببخشید و از مردم در گذر شوید : با این کا بر آنها منت می گذارید مطمئن باشید آنها در صدد جبران این عمل جوانمردانه شما خواهند بود .

در تجارت خدا را مد نظر داشته باشید : سود زیاد و ظالمانه ، پوشیده عیب اموال و … همه اینها دزدی محسوب می شوند نه تجارت ، این مال را به شکم فرزندانتان داخل نکنید .

ثروتمند متقی باشید : ثروت هیچ منافاتی با تقوا ندارد ، با استفاده از ثروت به مقامی نزد الله متعال برسید که دیگران به شما نرسند .

شوخی زیاد هیبت شما را از بین می برد : مزاح شما باید در حدی باشد که به شخصیت شما ضربه نزند ، شوخی زیاد حماقت است .

نگذارد ناراحتی کوچک بین شما و دوست شما طول بکشد : هر قدر این کدروت دیرتر حل شود عمیق می شود (شیطان نییز در بزرگ کردن آن کوتاهی نخواهد کرد ) .

در حالت فقر از خود عنا نشان دهید : فقیر کسی است که عمل صالح در عمل نامه او نباشد ، اگر از لحاظ مادی کم مایه هستید خود راغنی نشان دهید ، این به عزت و شخصیت شما می افزاید

به امید اینکه  آن چه کی میدانیم عمل نمایم

و صلی الله تعال علی خیر خلق محمد وعلی اله و اصحابه اجمعین

مقاله پیشنهادی

دنیا، اینگونه آفریده شده است

روزی مارکس اویلیوس، یکی از فیلسوفان بزرگ دربار امپراطوری روم، گفت: امروز افرادی را ملاقات …