نژاد پرستی از نظر اسلام

ان الحمد لله نحمده و نستعینه و نستغفره و نعوذ بالله من شرور انفسنا و من سیئات اعمالنا من یهده الله فلا مضل له و من یضلل فلا هادی له و نشهد ان لا اله الا الله  وحده لا شریک له و نشهد ان محمدا عبده و رسوله صلی الله علیه و سلم، اما بعد:

دین مبین اسلام یک دین عالم گیری است که کسی که آنرا قبول کرده همیشه او را به طرف تمدن و ترقی و فلاح دعوت و رهنمایی مینماید و این دین دینیست که تمام ابعاد زندگی بشر را مورد  بحث قرار داده  و چیزی را نصیب بشر میکند که بخش های مادی و معنوی بشر به آن ضرورت دارد.

در دین اسلام نژاد پرستی مذموم قرار داده شده و معیار فضیلت و برتری فقط و فقط تقوی قرار داده شده و بس.

الله تبارک و تعالی در کتاب آسمانی خود چنین ارشاد میفرماید:

“یا ایها الناس انا خلقناکم من ذکر و انثی و جعلناکم شعوبا و قبائل لتعارفوا ان اکرمکم عندالله اتقاکم
ان الله علیم خبیر ○”
ترجمه: ای مردم من شما را از یک زن و مرد آفریده ام و شما را به شعبات و قبیله ها تقسیم نموده ام صرفا بخاطر تعارف یکدیگر، واقعا بهترین شما با تقوی ترین شماست و الله تعالی دانا و با خبر بر همه چیز است.

اگر به ارشاد بالایی الله تبارک و تعالی دقت بکنیم مطالب ذیل از آن بر می آد:

از آیه مبارک فوق  واضحا آشکار میشود که خلقت انسان از یکجا شدن زن و مرد بوجود می آید بناء انسان از اختلاط یک جنس خاک بوجود آمده پس این هم جنسیت مقتضی اینست که انسان ها نباید در جامعه انسانیت رنگ – نژاد – قبیله – لسان – نسب و غیره را مد نظر داشته باشد
زیرا در نظر گرفتن نقاطی که یادآور شدیم نزد الله هیچ ارزشی ندارد بلکه یگانه چیزیکه
برای الله تبارک و تعالی پر ارزش بوده و انسان را به خالقش متوصل مینماید تقوی است.

در جامعه انسانی  تقوی یک غذای روحانی است که انسان را در جامعه انسانی برتری دنیوی و آخروی میبخشد و انسان مبارک و با سعادت مینماید.

رسول خدا صلى الله علیه و سلم هم معیار برتری  و بهتری را تقوی قلمداد کرده است و چنین ارشاد مینماید:

عن ابی هریره رضى الله عنه قال: سـئل رسول الله ای الناس اکرم ؟ قال: اکرمکم عندالله اتقاکم (روایت بخاری)

دین مقدس اسلام یک دین تعادل و انصاف بوده و هیچ اهمیتی به قوم پرستی – لسان پرستی –
نژاد پرستی قائل نیست و کسی که به این نوع اعمال دست میزند مورد نفرت قرار میگیرد.

پیامبر عظیم الشان اسلام رسول خدا صلى الله علیه و سلم در این مورد چنین میفرماید :

عن ابی هریره رضی الله عنه قال : قال رسول الله صلى الله علیه و سلم :ان الله لا ینظر الی صورکم و اموالکم و لکن ینظر الی قلوبکم و اعمالکم. (ابن ماجه)

در روایت دیگری رسول خدا صلى الله علیه و سلم ارشاد میفرماید که معیار برتری و فضیلت فقط و فقط تقوی میباشد و رسول گرامی اسلام چنین میفرماید :

المسلمون اخوه لا فضل لاحد علی احد الا بالتقوی. (طبرانی)

جامعه انسانی از نقطه نظر اسلام به دو دسته تقسیم میشود که یکی قشر با تقوی است و دیگری هم قشر بی تقوی .

قشر با تقوی عبارت از کسانی هستند که تمام اصول و اساسات اسلام  برایش قابل قبول باشد و هم چنان پیغاماتی را که الله تبارک و تعالی فرستاده آنرا مشعل راه زندگی خود قرار میدهد.

و باید یاد آور شد که خود تقوی یعنی چه ؟

تقوی به معنی وقایه یا مانع قرار دادن بین خود و و عذاب های الهی یه به عبارت دیگر زمانیکه از امیر المومنین عمر رضی الله عنه در مورد تقوی برسیده شد که تقوی چیست عمر رضی الله عنه چنین جواب ارائه مینماید:

حضرت امیر الموُمنین از سوال کننده پرسید که آیا از بیابانی گذر کرده ای ؟ گفت بلی
گفت در آن بیابان گیاهان خاردار و بته های خار دار موجود بود ؟ گفت بلی
پس وقتی میخواهی از این بیابان که دارای گیاهان خار دار است عبور و گذر نمایی چه باید کرد؟
در جواب گفت با احتیاط و مراقبت خود را خوب جمع و جور میکنم و لباسم را نیز حفا ظت میکنم
تا نشود کدام خاری لباسم را باره نکند. یعنی با مراقبت کامل از همچون بیابانی عبور میکنم .
پس گفت تقوی همین است . یعنی در دنیا طوری انسان زندگی که هیچ خاری از خارهای گناه بر دامن انسان نچسبد و دامن انسان آلوده به گناهان نشود .
یعنی انسان در دنیا با مراقبت کامل اگر زندگی کند و در زندگی بی تفاوت و بی پروا نباشد این عمل انسان را تقوی معرفی میکنند. یا به تعبیر دیگر خداوند را در تمام صحنه ها و لحظه های زندگی با خود داشتن و از او غافل نماندن تقوی است.
قشر دوم عبارت از قشر بدون تقوای است که ایشان ضد عقاید و اصول اسلام حرکت میکنند و از پیغامات فرستاده الله سرباز میدارند.

پس تقوی معیار برتری – و ضامن ترقی اقتصادی – فرهنگی – نظامی – سیاسی و اجتماعی انسان در جامعه میباشد و موانع را که سد راه این بیشرفت ها میشود بر طرف مینماید زیرا خداوند متعال چنین تضمین نموده است :
“و لو ان اهل القری آمنوا و اتقوا  لفتحنا علیهم برکات من السماء و الارض و لکن
کذبوا فاخذناهم بما کانوا یکسبون” (الاعراف)
ترجمه : ا گر اهالى قریه ها (دو صفت یکی) تقوی و ایمان به الله داشته باشند ما دروازه های رحمت و برکات آسمان و زمین را برای ایشان باز میکردیم ولی ایشان آیات ما را دروغ پنداشتند پس ما هم ایشانرا به سبب اعمال شان گرفتار عذاب کردیم.

پس مقتضای عقل سلیم تقوی پیشه کردن است زیرا سعادت دارین را به همراه دارد و ضمانت این سعادت را  ذات حی لا یموت نموده  است و از این بالاتر ضامن وجود ندارد .

از خداوند التماس توفیق عمل برای خود و تمام مسلمین روی زمین را خواهانم .

و صلی الله تعالی علی خیر خلقه محمد و علی آ له و صحبه و سلم

نویسنده : دکتر روح الله عباسی

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …