نوشته ای بسیار مفید پیرامون توبه

آیا کسی یافت می‌شود:
که نیازی به نور سعادت نداشته باشد؟!

آیا انسانی یافت می ‌شود:
«که اشتباه و خطا نکرده باشد؟!
حال بازگرد که سفره الهی برای پذیرایی از نادمان و گنهکاران همچنان گشوده است برخیز و تشنه و گرسنه خود را بر این محفل بِزَن، شاید فردا دیر باشد»؟!

آیا کسی را می ‌شناسی،
«که بداند تا کی از زندگانی بهره‌ مند خواهد بود؟! پس تو چرا خود را آنچنان نشان می‌ دهی که گویا تا فردا خواهی بود؟! بدان که هرچه بار گناهت سنگین و پرخطر باشد نباید از بازگشت به سوی پروردگارت غفلت کرده و سهل ‌انگاری کنی! زیرا آن خالق حکیمی که ما را آفریده، بهتر از هرکس دیگر از فطرت و توان ما آگاه است و دام‌ ها و توطیٔه ‌ها را از طراحان آن بهتر می ‌شناسد».

بدین سبب است:
«که با برنامه توبه تمامی این نقشه‌ ها را خنثی کرده و نابود می‌سازد، بنگر که چه زیبا رسول رحمت این برنامه نجات را به تصویر می‌ کشد:

وَالَّذِی نَفْسِی بِیَدِهِ لَوْ لَمْ تُذْنِبُوا لَذَهَبَ اللهُ بِکُمْ، وَلَجَاءَ بِقَوْمٍ یُذْنِبُونَ، فَیَسْتَغْفِرُونَ اللهَ فَیَغْفِرُ لَهُمْ
«سوگند به کسی که جانم در دست اوست، اگر شما گناه نمی ‌کردید، حتماً خداوند متعال شما را می ‌برد و ”به جای شما“ قومی را می ‌آورد که گناه کنند و به دنبال آن از خداوند متعال طلب بخشش و استغفار کنند تا او نیز آنان را مغفرت کرده و ببخشد)».

این حدیث برخلاف گمان،
«بعضی از بیماران و کج‌ فهمان، تشویقی به گناه و معصیت نیست، بلکه با بهترین الفاظ و کمترین عبارات توانسته است قلب ‌های پژمرده و نا امید از بازیافتن و حرکت ‌کردن را به تولد و تحرکی جدید وا دارد و از جانب دیگر نشان‌ دهنده میزان، دامنه، گسترش و فراگیری رحمت ‌های آن خالق مهربان و دلسوز باشد که هرگاه به او روی آوردی او نیز از تو نه تنها روی‌گردان نخواهد بود، بلکه به سویت شتاب کرده و با شادمانی هرچه تمامتر در آغوشت خواهد گرفت»……

بر گرفته شده از کتاب:”می خواهم توبه کنم اما!!!“

مقاله پیشنهادی

هدف از کار کردن و رزق حلال به دست آوردن

فرد مسلمان هرکاری که می‌‌‌‌کند، هدفش این باشد که به فرمان و حکم الهی عمل …