نوروز، عیدی که صاحبش (جمشید شاه) خود را خدا خواند (۱)

هر امت و ملتی برای خود عیدی دارد، عید در لغت به معنای بازگشت است، جشن ها را عید نامیده اند چون هر هفته یا هر ماه یا هر سال تکرار میشود.

اعیاد یکی از بزرگترین نمادهای بروز عقاید و فهم یک امت هستند، به گونه ای که خلاصه ای از عقاید آن امت در اعیادش بازتاب می یابد، کسی که خود را پیرو امت اسلام میداند نباید جای هیچ شکی برایش باقی بماند که پیروان دیگر امت ها به سبب دور شدن از حق، باطل و مردود هستند، نزدیکترین آن امت ها به اسلام امم اهل کتاب هستند که الله متعال بارها آنها را به دلیل پشت کردنشان به حقیقت توحید، کافر خوانده است.

پس اگر اعیاد خلاصه ای از عقاید یک امت است، بزرگداشت اعیاد کفار به معنی بزرگداشت دین آنهاست، یا به زبان ساده تر بزرگداشت اعیاد کفار برابر است با بزرگداشت و تبریک کفر آنها!

مسئله اعیاد به درجه ای از اهمیت رسیده است که الله متعال در قرآن و سنت بارها به صورت مستقیم و غیرمستقیم به دوری از آن امر فرموده است، و این تکرارها نشانگر اهمیت موضوع و بحرانی جدی برای قائلان و پیروان اعیاد دیگر امتهاست. برای نمونه الله متعال فرموده است :

{ثُمَّ جَعَلْنَاکَ عَلَىٰ شَرِیعَهٍ مِنَ الْأَمْرِ فَاتَّبِعْهَا وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَ الَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ}. (سوره الجاثیه آیه ۱۸)

یعنی : سپس (بعد از پشت کردن بنی اسرائیل و اهل کتاب به دین خدا) تو را (ای رسول الله) بر شریعتی از امر دین قرار دادیم، پس از آن پیروی کن و پیروی نکن از هوا و هوس کسانی که نمیدانند (و جاهلند).

و به همین سبب است که ابن قیم (یکی از علمای بزرگ امت اسلامی) رحمه الله علیه در این باره میفرماید:

تبریک گفتن شعائر مختصّ کفار، به اتفاق [تمام علما] حرام است، مانند: تبریک عید و روزه‌یشان که بگوید عید بر شما مبارک! و یا این عید بر شما مبارک باد! و مانند این‌ها.
اگر گوینده‌ این (تبریک) از کفر سالم بماند، این عمل از محرمات است[یعنی گناهی کبیره و عظیم است]، چنین تبریکی به منزله‌ی تبریک بخاطر سجده‌ی بر صلیب است، حتی گناهش در نزد الله بزرگتر و دشمنی‌اش بر الله سخت‌تر، از تبریک گفتن بخاطر شراب‌خواری، قتل، زنا و…. است.
بسیاری از کسانی که از دین آشنایی ندارند مرتکب این چنین گناهانی می‌شوند درحالی‌که از زشتی عملش بی‌خبر است.
پس کسی که بر انجام‌ دهنده ی گناه، بدعت یا کفر تبریک بگوید، خودش را در معرض خشم و غضب الله تعالی قرار داده است. (پایان نقل قول از ابن قیم)

معمولا عوام مردم اعیاد را به صورت ریشه ای نمیشناسند، آنها هرگز نمیدانند که وقتی کریسمس یا سال نو میلادی را تبریک میگویند در حقیقت فرزنددار شدن و تولد پسر خدا را از دیدگاه نصرانی ها (مسیحی هایی که در حقیقت پیرو مسیح علیه السلام نیستند)، تبریک میگویند، زیرا نصاری معتقدند عیسی علیه السلام فرزند خداست و در روز کریسمس به دنیا آمده، سبحان الله عما یصفون.

یا برای مثال آنها بی خبرند که تبریک نوروز در حقیقت تبریک روز به تخت نشستن پادشاه آتش پرستان است که ادعای خدایی کرد.

اگر از مسلمانان ملتزم سوال شود آیا خدا فرزند دارد و عیسی علیه السلام پسر خداست ؟ آیا جمشید هم خداست ؟ و ده ها سوال دیگر در این پیرامون، جواب آنها به این سوالها قطعا منفی خواهد بود اما به سبب جهل در زمینه دین و تاریخ، به تعظیم اعیاد کفار میپردازند.

مقاله پیشنهادی

دنیا، اینگونه آفریده شده است

روزی مارکس اویلیوس، یکی از فیلسوفان بزرگ دربار امپراطوری روم، گفت: امروز افرادی را ملاقات …