از چیزهائی که مردم بمنظور دفع چشم زخم از اطفال و یا جلب قلوب به بازو و یا گردن اطفال یا دیگران آویزان میکنند پیامبر صلی الله علیه و سلم نهی فرموده است.
تمیمه عبارت بود از مهرههائی که اعراب بگردن یا بازوی اطفال خود آویزان میکردند و بگمان خود بدینوسیله آنان را از چشم زخم محفوظ میدارند یا نخهائی بودند که در آن سحر میدمیدند و یا چیزهائی بر روی کاغذ مینوشتند که بدینوسیله مردان قلب زنان و یا زنان قلب مردان را به سوی خود متمایل نمایند. که اسلام این رسم نکوهیده را باطل ساخت و پیامبر صلی الله علیه و سلم گفت: “هرکس بهر منظوری تمیمهای را بخویشتن بیاویزد، بمراد و مقصود خویش نرسد”.
اینک احادیث:
۱-بروایت عقبه بن عامرآمده استکه پیامبر صلی الله علیه و سلم گفت:” من علق تمیمه فلا أتم الله له.ومن علق ودعه فلا أودع الله له [هرکس تیمیهای را بخویشتن بیاویزد خداوند مراد او را بکمال نرساند و مرادش ازآن حاصل نشود و هرکسگوش ماهی بخود ببندد، خداوند او را محفوظ و مصون نکند]”. بروایت احمد و حاکمکه اوآن را صحیح الاسناد دانسته است.
٢-بروایت ابن مسعود آمده استکه او پیش همسرش رفت و دریافتکه چیزی را بگردن خود بسته است، او آن راکشیده و پارهکرد وگفت: خانواده عبدالله بینیاز است از اینکه چیزی را شریک خداوند قرار دهد،که هیچگونه سلطه و نیروئی ندارد. سپسگفت: از پیامبر صلی الله علیه و سلم شنیدهامکه میگفت:” إن الرقى والتمائم والتوله شرک [بیگمان ادعیه و تمائم و توله شرک هستند]”.گفتند: ای عبدالله “رقی” و “تمائم” را میشناسیم و میدانیم، ولی “توله“ را نشنیدهایم، “توله” چیست؟ عبدالله گفت: توله چیزی استکه زنان برای اینکه نزد شوهرانشان محبوب گردند میسازند و بخویشتن میبندند. بروایت و تصحیح حاکم و ابن جبان.
٣-بروایت عمران بن حصین آمده استکه پیامبر صلی الله علیه و سلم بر بازوی مردی حلقهای مسین دید وگفت:” ویحک ما هذه؟ [وای برتو این چیست؟]”، اوگفت: آن را برای آن بستهامکه درد “واهنه” را ازمنکمکند. پیامبر صلی الله علیه و سلم گفت:” أما إنها لا تزید إلا وهنا، انبذها عنک، فانک لومت وهی علیک ما أفلحت ابدا [هان آن حلقه تنها برسستی و ناتوانی تو میافزاید. آن را از خود دور سازید. بیگمان اگر در حالی بمیریکه آن حلقه بر بازوی شما باشد، تو هرگز رستگار نخواهی شد]”.
“وهنه” رگی استکه در شانه و بازو و دست میگیرد. بعضیگفتهاند: رگی است که درشانه میگیرد، آن مرد حلقه را به بازوی خود بسته بودکهگمان میکرد این حلقه او را از رنج و درد “واهنه” محفوظ میدارد. پیامبر صلی الله علیه و سلم او را ازآنکار منع فرمود وآن حلقه را نیزجزو تمائم بحساب آورد.
۴- بروایت ابوداود از عیسی بن حمزه آمده استکه اوگفت: نزد عبدالله بن حکیم رفتم و دیدمکه اندامش قرمز شده است. به وی گفتم: “تمیمه” بخود نمیبندی؟گفت: پناه بر خدا ازآنکار، چه پیامبر صلی الله علیه و سلم گفت:” من علق شیئا وکل إلیه [هرکس چیزی بخویشتن آویزانکند کار او بدان چیز سپرده میشود (این تهدید است چون همه چیز در دست خدا است]”.
✍🏼تهیه وتنظیم توسط ابوسوده
مقاله پیشنهادی
خیار(داشتن اختیار در معامله)
حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …