نمی دانم که آیا در سن ۱۲ سالگی بالغ شدم یا ۱۳ سالگی؟ حال آیا لازمست رمضان ۱۲ سالگی را قضا کنم؟

من وقتی که ۱۳ سال داشتم شروع به روزه گرفتن نمودم حالا ۲۸ سال دارم و بعضی اوقات فکر میکنم که در ۱۲ سالگی بالغ شده ام، اگر چنین باشد کفاره آن چگونه است؟

و همچنین در همان سال چون نمیدانستم بعضی روزها روزه ام را با استمنا شکستم، ایا کفاره آن ۶۰ روز است یا یک روز؟

 

الحمدلله،

هرگاه دختر یا پسری به سن بلوغ برسد، بشرطیکه دارای عقل باشد؛ یعنی مجنون نباشد، در اینصورت تمامی احکام شریعت را باید اجرا کند و از حرامها اجتناب کرده و واجبات دینی خود را بنحو احسن انجام دهد. از اینرو از لحظه ای که شخصی بالغ می شود باید نماز و روزه اش را در سر وقت خود انجام دهد..

اما در خصوص سوال: اگر فقط در حد شک و احتمال است که در سن دوازده سالگی بالغ شده اید، پس لازم نیست به این شک اهمیتی بدهید و آنرا نادیده بگیرید، مخصوصا که در مذهب امام شافعی سن بلوغ ۱۵ سال است.

اما اگر شک شما قوی است یا یقین دارید که در آن سن بالغ شده بودید، پس باید رمضان آن سال را – بشرطیکه در آن ماه بالغ شده باشید- قضا کنید. پس کافیست تا از همین الان و قبل از رسیدن ماه رمضان آینده، به مرور سی روز را روزه بگیرید تا قضای شما ادا شود و خیالتان راحت گردد.

 

اما در خصوص روزه هایی که با گناه استمناء شکسته اید؛ اولا بخاطر اینکه روزه ی خود را با این گناه باطل کرده اید مرتکب گناه شده اید و باید توبه کنید و دیگر این گناه را انجام ندهید. ولی برای قضای آن کافیست تا فقط یک روز را بجای آنروز قضا کنید، و گرفتن شصت روز روزه بعنوان کفاره برای حالتی است که کسی با زن خود در روز رمضان جماع کند، ولی برای استمناء نیاز به شصت روز نیست و یک روز باید قضا شود.

 

 

والله اعلم

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …