نمونه هایی از اقوال و دیدگاه علمای سلفیِ معاصر مبنی بر پیروی از اهل سنت در عدمِ تکفیر مسلمین

  گفتار علمای سلفی معاصر در این باره بسیار واضح و صریح است. علامه آلبانی رحمه الله در توضیح یکی از احادیث می­گوید: بنا بر تمام این دلالت­ها نمی­توانیم این گروه از مسلمین را تکفیر کنیم. چرا که به آنان اقامه­ی حجت نشده است و به قدر کافی دعوتگرانی وجود ندارند که دعوتِ توحید را به صورت خالص و عاری از هر گونه شرک به عموم مردم برسانند. آنقدر کم هستند که بر این امر غالب نمی­آیند. واقعاً افراد کمی هستند که صدایشان به جایی نمی­ رسد. مگر به افرادی که در مناسبت­ های خاص و یا عام با آنها در ارتباط­ اند. اما این دعوت فراگیر و گسترده نیست. عقیده­ ی ما این است که اگر یکی از مسلمانان که با ما نماز می­ خواند، مرتکب کفر شد، او را کافر نمی­ دانیم. بلکه او را توجیه می­کنیم که این کارش کفر است؛ می­ گوییم: این کار یعنی شرک به الله متعال مواظب باش مرتکب آن نشوی.

در یکی از فتواهای هیئت دائمِ پژوهش­های علمی و فتوا آمده است:

مذهب اهل سنت و جماعت بر این باور است که: آن­ها مسلمانی را که مرتکب گناهان کبیره­ ای مثل: خودکشی، شراب­خواری، زنا، دزدی، خوردن مال یتیم، تهمت ناروا به زنان مؤمن و رباخواری و دیگر گناهان کبیره که کمتر از شرک هستند، بِشوَد را، تکفیر نمی­ کنند. اما گناهانی هم­چون: طلب کمک از غیر الله، مانند درخواست از مردگان برای رفع مشکلات، نذر و ذبح برای اموات و کبیره ­هایی از این دست، کفر اکبر هستند که باید مرتکبِ آن را با دلیل توجیه نمود. حال اگر بعد از بیان و توضیح توبه نمود، توبه­ اش پذیرفته است و گرنه ولی امر مسلمین او را می­کشد.

  خلاصه­ ی کلام: سلفی­ ها معتقد به روش اهل سنت و جماعت هستند. در تکفیر دیگران شتابزده عمل نمی­کنند. یعنی مرتکبِ گناهان کبیره را کافر نمی­دانند. یا فرقه­ هایی همچون خوارج و هم­ان دیشان آنان، گر چه شهادتین را بر زبان جاری کرده و اهل نماز باشند و روزه بگیرند را، مسلمان نمی ­دانند.

  با این وجود آنان به صورت کامل مانع تکفیر نمی ­شوند. یعنی نمی­ گویند هرکس که شهادتین را بر زبان آورد، گر چه مرتکب کفر شود در هیچ حالتی نمی­توان وی را تکفیر کرد. بلکه آنان تکفیر شخص معین را مطلقاً جایز نمی ­دانند حتی اگر یکی از مسایل دینی که صد در صد برای همگان شناخته شده است را انکار کند. بلکه می­ گویند: می­ توان کفرِ شخص خاصی را با یافت شدن شرایط و نبودِ موانع تکفیر، صادر کرد. هم­چنین اگر توسط علمایی که در این زمینه تخصص دارند، بر شخص خاصی حجت اقامه شد، و باز هم عمل کفری را انجام داد، تکفیرش توسط علما بلا مانع است.

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …