نماز و روزه در ماه رجب

آیا در فضیلت نماز و روزه در ماه رجب ، چیز خاصی در سنت صحیح پیامبر صلی الله علیه و سلم وارد شده است؟

الحمد لله رب العالمین و الصلاه و السلام علی رسول الله و علی آله و صحبه و من والاه ، أما بعد ، و علیکم السلام و رحمه الله.

امام ابن رجب الحنبلی رحمه الله در کتاب با ارزشش ( لطائف المعارف فیما لمواسم العام من الوظائف ، ص ۲۰۷ – ۲۰۸ ) در این زمینه میفرماید :

« أما نماز بخصوصی در ماه رجب : در این زمینه هیچ روایت صحیحی در مورد نماز مخصوصی در ماه رجب ثابت نشده است ، و أحادیثی روایت شده در فضیلت نماز رغائب ، در اولین جمعه ی ماه رجب ، همگی کذب و باطل بوده و صحیح نیستند ، و این نماز (= صلاه الرغائب ) در نزد جمهور علماء بدعت است . و از جمله علماء بزرگ و حُفَّاظی که این مسأله را ذکر نموده اند : أبواسماعیل الأنصاری ، و أبوبکر السمعانی ، و أبوالفضل ابن ناصر ، و أبوالفرج ابن الجوزی و غیر آنها را میتوان نام برد . و فقط به این دلیل علماء قبل از اینها ذکری از این نماز ننموده اند که این بدعت بعد از دوران آنها إحداث شده است. و اولین دورانی که این بدعت درست شده به بعد از سال ۴۰۰ هجری برمیگردد ، به همین دلیل بوده که متقدمین چیزی در این زمینه نشنیده و در مورد آن سخنی نگفته اند.

و أما روزه در ماه رجب : در مورد فضیلت روزه در ماه رجب هیچ روایت صحیحی از پیامبر صلی الله علیه و سلم و أصحاب ایشان به اثبات نرسیده است. أما از أبو قلابه (= یک نفر از تابعین ) روایت شده که گفته است : در بهشت قصری برای روزه گیران ماه رجب وجود دارد ». پایان کلام ابن رجب رحمه الله ( لطائف المعارف ).

خلاصه : گرفتن روزه و نماز خواندن در ماه رجب ، به مانند سائر ایام سال میباشد. و فضل و فضیلت ویژه ای در روایات صحیحی برای آن وارد نشده است. هر چند که روایات ضعیفی در این زمینه وارد شده اند.

والله تعالی أعلم و صلی الله و سلم علی نبینا محمد و علی آله و صحبه أجمعین.

مقاله پیشنهادی

علم چگونه از بین می‌رود؟

عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِکٍ قَالَ: أَلَا أُحَدِّثُکمْ حَدِیثًا سَمِعْتُهُ مِنْ رَسُولِ اللهِ صلی الله علیه وسلم …