نماز عید و مسایل مربوط به آن (۱)

مقدمه

کلمه ی “عید” از “عود” گرفته شده است و “عود” یعنی: بازگشتن. چون سالی یک بار با آمدن عید شادی و خوشحالی برمی گردد و یا این که بخشش خداوند در این روز شامل حال مسلمانان می شود. به همین جهت به شکرانه ی آمدن عید در این روز مسلمانان به صورت دست جمعی، نماز عید می خوانند و اولین باری که پیامبر صلى الله علیه وسلم و مسلمانان نماز عید خوانند سال دوم هجری و نماز عید فطر بود.
به همین جهت تصمیم گرفتم مطابی پیرامون نماز عید نوشته و به شما عزیزان تقدیم کنم.

حکم نماز عید

علما و مذاهب در مورد حکم نماز عید به سه گروه تقسیم می شوند:

گروه اول: نماز عید واجب است و هر مسلمانی باید این نماز را بخواند؛ که این نظر امام ابوحنیفه و مذهب ایشان است و برخی از علمای مالکی رحمهم الله هم چنین نظری دارند.

گروه دوم: نماز عید فرض کفایی است، یعنی ﺍﮔﺮ ﮔﺮﻭﻫﯽ ﺍﺯ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺍﯾﻦ ﻧﻤﺎﺯ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻧﻨﺪ ﻭاجب بودن ﺁﻥ ﺍﺯ بقیه ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺳﺎﻗﻂ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ؛ که این نظر امام احمد و ﻣﺬﻫﺐ ایشان است ﻭ ﺑرخی ﺍﺯ ﻋﻠﻤﺎﯼ ﺷﺎفعی رحمهم الله هم چنین نظری دارند.

گروه سوم: نماز عید سنت موکده است، ﯾﻌﻨﯽ خواندن این نماز ﺍﺟﺮ و ثواب زیادی دارد و ﺍﮔﺮ کسی هم این نماز را ﻧﺨﻮﺍﻧﺪ ﮔﻨﺎﻫﯽ ﻣﺮﺗﮑﺐ ﻧﺸﺪﻩ ﺍﺳﺖ.

توضیح: هریک از مذاهب و علما براساس دلایلی که دارند این چنین حکم دادند اما گذشته از اختلافات مذاهب و علما، آنچه که می توان نتیجه گرفت این است که: خواندن نماز عید اجر و پاداش زیادی دارد تا جایی که برخی خواندن آن را فرض یا واجب می دانند لذا شایسته نیست که مسلمانی بدون عذر این نماز را ترک کند.

نویسنده: امید خزاعی

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …