نماز زن در خانه یا مسجد؟ (۱)

متاسفانه بسیاری از زنان مسلمان فضیلت ماه رمضان را از خود دور میکنند.
بدون شک نمازی که بالای هفت آسمان بر امت محمد صلی الله علیه و سلم فرض شده دارای شأن خاصی نزد الله عز و جل میباشد.
ماه رمضان نیز به علت روزه دار بودن مسلمانان و نزول قرآن در این ماه بافضیلت ترین ماه نزد الله عز و جل میباشد.
پس این دو امر بسیار مهم که با هم صورت بگیرد از فضیلت فوق العاده ای برخوردار است(نماز در ماه رمضان)
بسیاری از زنان از این موضوع آگاهی ندارند که نماز خواندن در اتاق خانه خود, ثواب و اجرش از نماز خواندن در مسجد النبی صلی الله علیه و سلم با امامت رسول الله صلی الله علیه و سلم, بیشتر است.

ازعبدالله بن سوید الانصاری روایت است که: عمّه اش همسر ابی حُمید ساعدی نزد رسول الله صلی الله علیه وسلم آمد وگفت: یا رسول الله صلی الله علیه وسلم من دوست دارم که همراه تو نماز بخوانم پس رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند: بی شکّ دانستم که تو دوست داری همراه من نماز بخوانی درحالی که اگر دراتاق خاصّ خودت از خانه ات نماز بخوانی بهتراست از این که درسالن خانه ات نماز بخوانی و اگر درسالن خانه ات نماز بخوانی بهتراست از این که درحیاط خانه ات نماز بخوانی و اگر درحیاط خانه ات نمازبخوانی بهتراست از این که درمسجد محلّه ات نمازبخوانی و اگر درمسجد محلّه ات نماز بخوانی بهتراست از این که در مسجد من یعنی مسجدالنّبی نماز بخوانی.
عبدالله بن سوید الانصاری فرمودند:پس عمّه ام همسر ابی حمید, مسجدی برای خودش در انتها و تاریک ترین مکان خانه اش ساخت و تازمانی که از دنیا رفت درآن مکان نماز می خواند.
[کتاب صحیح ابن خزیمه، باب اختیارصلاه المرأه فی حجرتها، حدیث۱۶۸۹]

توضیح: طبق احادیث صحیح ثواب نمازخواندن درمسجدالنّبی هزار برابر بیشتر از ثواب نماز خواندن در مساجد دیگر به غیر از مسجدالحرام است با این وجود رسول الله صلی الله علیه وسلم به همسر ابی حمید فرمودند که: اگر او در خانه اش نماز بخواند برای او بهتر است از این که در مسجدالنّبی با امامت رسول الله صلی الله علیه و سلم نماز بخواند یعنی نماز زنان در خانه بر خلاف مردان بیشترین ثواب را دارد.
زنان از آمدن به مساجد منع نشده اند اما آمدن آنها دارای شرایطی است و شرط هایش را الله و رسول وضع کرده اند.

” عَنْ أَبِی هُرَیْرَهَ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «لَا تَمْنَعُوا إِمَاءَ اللَّهِ مَسَاجِدَ اللَّهِ، وَلَکِنْ لِیَخْرُجْنَ وَهُنَّ تَفِلَاتٌ»”.

ترجمه: از ابوهریره رضی الله عنه روایت است که: همانا رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند: زنان را از رفتن به سوی مساجد الله منع نکنید و امّا هنگامی که خارج شدند نباید ازعطراستفاده کنند.

توضیح : منظور از { وَهُنُّ تَفِلاتٌ} در حدیث این است که زنان هنگام خارج شدن نباید از بو خوشی استفاده کنند و علاوه بر آن زنان نباید ازلباس های زیبا و زیورآلات و زینت های فاخر استفاده کنند چون باعث جلب توجه مردان نامحرم وباعث فساد می شوند.
باز هم اگر این شرایط را رعایت کنند ثواب نماز خواندن آنها در مساجد بسیار کم میباشد.
“عَنْ أُمِّ سَلَمَهَ، زَوْجِ النَّبِیِّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ، عَنِ النَّبِیِّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «خَیْرُ مَسَاجِدِ النِّسَاءِ قَعْرُ بُیُوتِهِنَّ» “.

{کتاب صحیح ابن خزیمه، باب اختیارصلاه المرأه فی بیتها، حدیث۱۶۸۳].

ترجمه:از امّ المومنین امّ السلمه همسر رسول الله صلی الله علیه وسلم روایت است که: رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند: بهترین مساجد برای زنان در درون خانه هایشان می باشد.

مقاله پیشنهادی

دنیا، اینگونه آفریده شده است

روزی مارکس اویلیوس، یکی از فیلسوفان بزرگ دربار امپراطوری روم، گفت: امروز افرادی را ملاقات …