نقض علم غیب ائمه شیعه (۱)

امام معصوم در مورد مسأله ای که از وی پرسیده شده است می گوید: به آن علمی ندارم.

روایت:
محمد بن یحیی عن أحمد بن محمد عن محمد بن اسماعیل بن بزیع عن حنان بن سدیر قال قال لی أبو عبد الله ع سألنی ابن شبرمه ما تقول فی القسامه فی الدم فأجبته بما صنع رسول الله ص فقال: أرأیت لو أن النبی ص لم یصنع هذا کیف کان القول قال فقلت له أما ما صنع النبی ص فقد أخبرتک به :point_left:و أما ما لم یصنع فلا علم لی به.

معنی: با اسناد مذکور از حنان بن سدیر روایت است که گفت:ابو عبدالله علیه السلام برای من فرمود: ابن شبرمه از من سؤال کرد که چه میگوئی در قسامه دم ؟ پس او را جواب دادم به آن چه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم کرده بود، گفت اگر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم این طور نکرده بود در مورد آن چه قولی می بود؟ به او گفتم اما آنچه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم کرده بود به تو خبر دادم و :point_left:🏻آنچه آنحضرت نکرده است به آن علمی ندارم.
قرب الإسناد ۱ / ۴۷ ؛ الکافی ۷ / ۳۶۲ ح ۷ ؛ تهذیب الأحکام ۱۰ / ۱۶۸ ح ۴؛ وسائل الشیعه ۲۹ / ۱۵۶ ح ۳۵۳۷۲٫

علامه محمد باقر مجلسی دوم این حدیث را در شرحش بر الکافی و تهذیب الاحکام “موثق ” دانسته است.
(الحدیث السابع) (۴): موثق.
مرآه العقول فی شرح أخبار آل الرسول ۲۴ / ۱۸۷ ).
الحدیث الرابع) (۲) موثق.
ملاذ الأخیار فی فهم تهذیب الأخبار ۱۶ / ۳۴۳٫

علامه محمد تقی مجلسی اول نیز این حدیث را “موثق” دانسته است.

وروى الشیخان فی الموثق، عن حنان بن سدیر قال: قال لی أبو عبد الله علیه السلام سألنی ابن شبرمه ما تقول: فی القسامه فی الدم؟ فأجبته بما صنع رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم فقال: أ رأیت لو أن النبی صلى الله علیه و آله و سلم لم یصنع هذا کیف کان القول؟ قال:فقلت له: أما ما صنع النبی صلى الله علیه و آله و سلم فقد أخبرتک به و أما ما لم یصنع فلا علم لی به.
روضه المتقین فی شرح من لا یحضره الفقیه ۱۰ / ۲۹۴٫

مقاله پیشنهادی

زهد رسول الله صلی الله علیه وسلم

عَنْ أبِی هُرَیْرَهَ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وسلم: «اللَّهُمَّ ارْزُقْ آلَ مُحَمَّدٍ …