نقد مقاله “تاثیر واعظ بحث برانگیز، ذاکر نایک”

 نویسنده: حامد الهیاری

 مقاله مغرضانه و کلیشه ای BBC هند در رابطه با دکتر ذاکر نایک با عنوان “تاثیر واعظ بحث برانگیز، ذاکر نایک” که سه روز پیش در وب سایت بی بی سی و به تبع آن در اینترنت پخش شد به روشنی علاوه بر اقرار به تاثیر و نفوذ ایشان در اذهان حقیقت جو و رها یافته از بند رسانه های عام که اکنون با وجود رسانه های اینترنتی روز به روز هوشیار تر می شوند بار دیگر نحوه برخورد کلیشه ای این رسانه ها و مالکان آنها با افراد و حرکت هایی که از سوی آنها احساس خطر میکنند را به روشنی هر چه تمام نشان می دهد.

 این نوشته با رویکردی تفکیکی _تحلیلی درپی دیدی انتقادی به این مقاله بوده و امید دارد که با رعایت انصاف به موضوع پرداخته و مخاطب را نسبت به این موضوع و موضوعات مشابه آن حساس نماید .

 در ابتدای مقاله، نویسنده بیان نموده که ذاکر نایک توسط دولت (هند) متهم به بی مهری نسبت به  ادیان و تحریک جوانان از طریق سخنرانی هایش شده؛ که البته هر فردی با اندکی شناخت از ایشان متوجه شده که سخنرانی های او موجب بی مهری نبوده که هیچ، بلکه باعث نزدیکی و محبت بیشتر ادیان شده چرا که نه تنها بسیاری از شرکت کنندگان در جلسات از ادیان دیگر هستند بلکه ایشان همیشه پس از هر سوال، ابتدا با استناد به قرآن ( برای روشن کردن موضع اسلام و مسلمانان ) و سپس با استناد به کتاب خود فرد سوال کننده و در صورت لزوم کتب ادیان دیگر ( و البته همه آنها هم از حافظه ! ) پاسخ می دهند. و اگر این به معنای مهر و محبت فردی به دین فرد مقابل نیست، چه چیزی معنای مهر و محبت و احترام به ادیان دیگر است ؟

 در طول متن، مقاله  با بیان نکات و مسائلی بی ربط و البته انتخاب ادبیات و لغات معنا دار و به اصطلاح برای شخصیت پردازی و روشن شدن حال و هوا و محیط ( چرا که گزارشگر “زبیر احمد” به صحنه رفته )، به طور نامحسوس مشاهداتی انجام می دهد تا ذهن مخاطب را با نظر مقاله ( و البته کلیشه اکنون قدیمی شده دنیای غرب) همسو نماید.

 مانند اشاره به پنهان شدگی نسبی ساختمان دانشگاه بین المللی اسلامی دکتر ذاکر نایک در بین درختان و دیوار های بلند، مختلط نبودن پسران و دختران ( که باز هم با انتخاب لغات و جو متن و البته نوع نگاه دنیای غرب به این مسئله به عنوان نوعی بربریت )، چادر و مقنعه داشتن دختران، و عرق چین های پسران سعی در زمینه سازی برای مطالب بعدی و نتیجه گیری نهایی خود دارد.

 مقاله سپس با بیان دوره درسی این دانشگاه بر اساس “برند سخت منشانه سخنران از اسلام” باز هم نکته ای جهت دار و برای نتیجه از پیش تعیین شده خود، بیان نموده و البته اعلام  میکند که دوره درسی  این دانشگاه “مانند خود ذاکر نایک، ترکیبی با مدرنیته، و بطور خاص دوره درسی آی جی سی اس ای ( IGCSE ) کمبریج است”

 و البته که برچسب اسلام بنیادگرا به کسی نمی چسبد مگر اینکه القاعده را قبول داشته و یازده سپتامبر را یک توطئه داخلی آمریکا بداند ( ! ) که مقاله همینگونه هم بیان میکند.

ضمن اینکه به شکلی تعجب گونه، و گویا به نوعی با تازگی، بیان می کند که: “… این سخنرانی ها با زبان انگلیسی روان ارائه می شود”

گویا دکتر ذاکر نایک تنها سخنران مسلمانی است که اینگونه و با این نظریات ( نسبت به القاعده و یازده سپتامبر) سخن رانده و کاملا خود را در برابر سخنرانی ها و کتاب ها و مقالات دیگر به نشنیده گری می زند. مقالات و مکتوبات بسیاری از افرادی چون شیخ خالد یاسین، شیخ دکتر بلال فیلیپس، شیخ حمزه یوسف و از همه مهمتر دکتر شیخ عمران نظر حسین که مقاله او با عنوان ” یک دید اسلامی از واقعه یازده سپتامبر” درست چند ماه بعد از واقعه در نیویورک منتشر شد و کتاب پر فروش او (در لیست پرفروش های نیویورک تایمز خوشان !) سال بعد منتشر شده که در نهایت باعث تبعید_خود خواسته ایشان از آمریکا، انگلستان و کانادا شد.

 مقاله عنوان نموده که او همیشه لباس خاص کت شلوار و کراوات به همراه عرق چین اسلامی دارد و پیروان بیشماری دارد. و اینکه بطور مکرر به کشورهای آفریقا و خاور میانه سفر کرده و تجمعات بسیار بزرگی را مورد خطاب قرار می دهد در حالی که سران ایالتی و دولتی در سخنرانی هایش حضور دارند. او همچنین پیروان زیادی در کشورهای خلیج، پاکستان، آفریقا، اندونزی و مالزی دارد. و تاثیر او قابل توجه است.
 و البته از اینجا به بعد است که دروغ های بزرگ یا تکنیک دیس اینفورمیشن بی بی سی ( و یا حداقل بیان خارج از متن حقایق ) وارد شده و مقاله بیان کرده که اعضای زیادی از القاعده، تاثیر بسیار او را بر خودشان بیان کرده اند و او به دلیل حملات تروریستی داکا در اول ژولای امسال در تبعید_خود خواسته به سر برده، دولت هند احتمالا ( یعنی چی احتمالا ؟؟ ) او را برای بازجویی به کشور فراخواند، و او را به وهابیت منتسب کرده و بیان اینکه او معتقد است گسترش کلام خدا باید ماموریت هر مسلمان باشد.

( حدس بزن چی بی بی سی؟ هر مسلمانی همین عقیده رو داره و این لزوما به معنی تروریست و بنیادگرایی اسلامی نیست و دیگه نمیتونی با کلیشه سازی خودت یه بار دیگه مردم رو گول بزنی)

 نویسنده از زبان “امیر ریزوی” یک طراح و علاقه مند به اسلام بیان نموده که : ” ذاکر نایک خودش را تبدیل به یک برند نموده است. او یک بسته کامل است. او مردی است تحصیل کرده غربی با پیش زمینه پزشکی با کت و شلوار و کراوات، او همچنین تصویر مرد اسلامی را به همراه ریش و عرق چین در اذهان کاشته است “

 در ادامه مقاله همچنان در لفاف بیان حقایق و القای حال و هوا و جو، نکات کلیشه ای خود را با ادبیات و انتخاب لغات و جملاتی خاص برای زمینه سازی نتیجه گیری مطابق با خواست مقاله بیان نموده، مثلا اینکه :

“او در خانواده ای از دکتر ها در دونگری در ۱۹۶۵ متولد شده …. محله ای که محل تجمع قاچاقچیان، باند ها و لرد های خلافکار زیرزمینی، و محله ای که قادر به از بین بردن سابقه بد خود نداشته…. و خانه عده ای از بدنام ترین چهره های زیرزمینی مانند داوود ابراهیم بوده”
 همچنین بیان نموده که مسیر او به عنوان یکی از بحث برانگیزترین سخنرانان جهان _که دارای شبکه ای با عنوان تلوزیون صلح است_ یک مسیر غیر معمول بوده است.
 ( به هیچ وجه، نه تنها سخنانش اصلا بحث برانگیز به معنایی که مد نظر بی بی سی است نیست بلکه در زمره بسیاری از سخنرانان قرار داشته وحتی نزدیک به یکی از بحث برانگیزترین سخنرانان جهان هم نیست، چرا که  بحث برانگیزترین سخنرانان در بین خود جوامع غربی بوده و تنها دلیل هدف قرار دادن ایشان احساس ترس مردم از بیداری و شنیدن حقیقت از زبان کتب دینی خودشان بدون تحریفات مسخره کلیسای کاتولیک است به علاوه که اصلا مسیر غیرعادی نیست در دنیا، مگر در قیاس با بقیه مسلمانای عقب افتاده  با خودشون و پادشاهان رسانه. یک شبکه هست که اولا مال ایشون نیست و ثانیا هم که باشه تازه میشه مثل چندین شبکه و رسانه بی بی سی )

 از زبان “سالیم یوسف” که ادعا شده کارمند سابق دکتر نایک بوده بیان می کند که  او ایشان را ترک کرده چرا که با منظره یا وجهه ای که دکتر نایک برای اسلام آوردن غیر مسلمانان بوجود می آورده موافق نبوده و یک مرتبه از او سوال کرده ولی جواب قانع کننده ای نگرفته.

 هرچند تلاش برای مسلمان کردن فردی از دید اسلام با اکراه و زور صحیح نیست، ولی بیان حقایق کتمان شده در کتب خود ادیان دیگر و بیان نظر اسلام در آن زمینه، خصوصا در برابر سوال یک شخص، که کل کار دکتر ذاکر نایک بوده، نه تنها هیچ اشکالی نداشته بلکه وظیفه هر مسلمان است.

  اگر چه تشویق حاظران در سخنرانی ها پس از بیان نکته یا دلیلی خوب توسط دکتر نایک ( که خود به محترمانه ترین و مسالمت آمیزترین شکل صورت گرفته ) به نظر شخصی بنده گاهی سنگین آمده اما اینکه در ادامه مقاله از زبان این فرد بیان شده که ایشان ادعا کرده اغلب در برابر مسخره کردن ادیان دیگر توسط دکتر نایک احساس ناراحتی نموده، نه تنها مسئله ای غیر اخلاقی و مسخره ( در این سطح) است و صرف بیان آن از  بی بی سی جای تامل دارد بلکه با کمی تحقیق و مشاهده سخنرانی ها کاملا روشن خواهد شد که صحت نداشته و دور از واقعیت است.

 و در نهایت در پاراگراف آخر مقاله ضربه نهایی زده شده و اعلام نموده که : ” پیروان آقای نایک معتقداند او اگر به هند برگردد ممکن است دستگیر شود. اما او به مدرسه اش با نوعی رضایت نگاه خواهد کرد. او نسل کاملا جدیدی از مسلمانان را تحت تاثیر قرار داده که مانند او فکر کرده و حرف می زنند”
که کاملا هدف نهایی و البته کلیشه ای کل این متن رو بیان نموده که آن هم تروریست نمودن تعداد زیادی از مسلمانان نسل جدید است ( ! ) و این ها همه در شرایط کنونی دنیا و اسلام هراسی و اسلام گریزی و توسط مدعیان دموکراسی بوده و آن هم در مورد یکی از صلح آمیزترین حرکت ها در رابطه با وحدت ادیان در دنیا.

لینک مقاله :
http://www.bbc.com/news/world-asia-india-38259592?ref=yfp

مقاله پیشنهادی

فواید مطالعه

۱- دور شدن وسوسه‌ها و غم واندوه. ۲- پرهیز از فرو رفتن در کارهای بیخود …