نظام قضایی در اسلام

نظام قضایی در اسلام

۱- مفهوم قضاء

أ- مفهوم لغوی قضاء

این واژه در اصل، مصدر فعل «قضی یقضی قضاءًا» است.

ابن فارس در این باره می‌گوید: «قاف، ضاد و حرف معتل [یاء]، در اصل به معنای استواری و محکم‌بودن و اجرای یک کار به صورت صحیح است.»[۱]

قضاء یعنی حکم، ساخت، لازم و بیان.

کلمۀ مذکور در اصل به معنای قطع و جداکردن و انجام و استحکام و اجرای یک کار و فارغ‌شدن از آن است.[۲]

ب- مفهوم شرعی قضاء

یعنی تبیین حکم شرعی و الزام به آن و حلّ اختلافات.[۳]

[۱]– معجم مقاییس اللّغه، ج ۵، ص ۹۹٫

[۲]– نک: تأویل مشکل القرآن، ابن قتیبه، صص ۴۴۱- ۴۴۲؛ المفردات لغریب القرآن، راغب اصفهانی، ص ۴۲۳؛ لسان العرب، ج ۱۵، ص ۱۸۶؛ القاموس المحیط، فیروزآبادی، ص ۱۷۰۸؛ یاقوته الصّراط فی تفسیر غریب القرآن، غلام ثعلب، صص ۲۵۳، ۳۰۶ و ۵۷۶٫

[۳]– نک: شرح منتهی الإرادات، بهوتی، ج ۶، ص ۴۶۲؛ مزیل الدّاء عن أصول القضاء، عبدالله بن مطلق فهید، ص ۱۱٫

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …