نصیحت مادری به دخترش (هنگام فرستادن او به خانه‌ی بخت)

در تاریخ اسلام ارزش زن همواره درپرتو آیات قرآن و سنت صحیح رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم و راه و روش سلف صالح وگذشتگان مؤمن آشکار بوده است. زنانی که همواره درپی تربیت نسلی مؤمن، متعهد، و مجاهد از هیچ تلاشی دریغ ننموده‌اند.

وظایفی را شریعت پاک محمدی برعهده‌ی زن گذاشته که کمتر از وظایف مردان نیست، اگر چه نحوه و نوع آن‌ها متفاوت است.

اگر مردان وظیفه دارند بوسیله‌ی گرم نگه داشتن سنگرهای دفاعی در میدان جهاد از کیان اسلام دفاع کنند، زنان با تربیت فرزندانی که سنگرداران فردای اسلام باشند، دراین وظیفه و اجر شریک مردانند، و نیز باتربیت دخترانی که فردا و فرداها مادران کسانی خواهند شد که وظیفه‌ی دفاع از دین، عقیده و کیان اسلام را برعهده خویش گرفته از فدا نمودن جان خود در این راستا دریغ نورزند.

همچنان‌ که مردان سلف صالح اسوه‌ی بعدی‌ها بوده و هستند زنان آنها نیز بزرگترین اسوه‌ها برای زنان مسلمان در طول تاریخ بوده‌اند.

اینک پای سخن یکی از زنان مسلمان می‌نشینیم که هنگام فرستادن دخترش به خانه بخت او را نصیحت نموده است- و بجاست هر جمله‌ی آن با آب طلا نوشته شود-عمرو بن حجر، پادشاه کنده از ام‌ ایاس بنت عوف شیبانی خواستگاری کرد، وقتی که شب زفاف فرا رسید مادرش امامه بنت حارث در تنهایی او را نصیحت کرد و پایه‌های زندگی مشترک سعادتمند و وظایف او نسبت به شوهرش را شرح داد و گفت: دخترم اگر نصیحت به خاطر رعایت ادب ترک می‌شد، آن ‌را به خاطر تو ترک می‌کردم، اما نصیحت یادآور فرد غافل و یاور عاقل است، و اگر زنی پیدا می‌شد که به خاطر ثروتمند بودن پدر و مادرش و نیاز آن‌ها به او، از شوهر بی‌نیاز شود تو از همه‌ی زنان بی‌نیازتر بودی ولی باید بدانی که زنان برای مردان و مردان برای زنان آفریده شده‌اند.

دخترم! تو از محیطی که درآن متولد شده و پرورش یافته‌ای جدا می‌شوی، و کاشانه‌ای که در آن بزرگ شده‌ای پشت سر می‌گذاری و به آشیانه‌ای می‌روی که آن را نمی‌شناسی و همنشینی خواهی داشت که بدان الفت نگرفته‌ای و او مالک و مراقب تو خواهد بود، پس برای او کنیزی باش تا او هم برای تو غلامی فرمانبردار باشد و در برابر او همواره ده خصلت را حفظ کن که برایت ذخیره و اندوخته‌ای خواهد شد:

۱و۲٫ با قناعت به وی، در برابر او تسلیم باش و به وی دل سپار، و از او فرمانبرداری کن، و گوش شنوا داشته باش.

۳و۴٫ مواظب چشم و بینی او باش، تا چشم او بر زشتی تو نیافتد، و از تو فقط بوی خوش به مشامش برسد.

۵و۶٫ مواظب وقت خواب و غذایش باش، چون گرسنگی پی‌درپی غضب را شعله‌ور می‌کند، و پریدن ازخواب خشم را بر می‌انگیزد.

۷و۸٫ از ثروت و دارایی او نگهداری کن و زیردستان و خانواده‌اش را مورد لطف و عنایت خود قرار بده، چون ملاک امر در مال، حسن تقدیر، و در خانواده حسن تدبیر است.

۹و۱۰٫ از دستور او سرپیچی و اسرار او را فاش مکن، چون اگر با او مخالفت کنی آتش خشم در سینه‌اش بر افروزی، و اگر اسرار او را فاش کنی از خیانت و غدر او ایمن نخواهی شد، از خوشحالی نزد او هنگامی‌ که نارحت است و همچنین از افسردگی نزد او هنگامی‌که خوشحال است پرهیزکن.

نویسنده: شیخ علی دهواری رحمه الله علیه

مقاله پیشنهادی

هدف از کار کردن و رزق حلال به دست آوردن

فرد مسلمان هرکاری که می‌‌‌‌کند، هدفش این باشد که به فرمان و حکم الهی عمل …