نصیحت عقیدتی رسول الله صلی الله علیه وسلم

 کُنْتُ خَلْفَ النَّبِیَّ یَوْماً فَقَالَ لِی یَا غُلاَمُ، إِنِّی أُعَلِّمُکَ کَلِمَاتٍ: احْفَظِ اللهَ یَحْفَظْکَ، احْفَظِ اللهَ تَجِدْهُ تُجَاهَکَ، إِذَا سَأَلْتَ فَاسْأَلِ اللهَ، وَإِذَا اسْتَعَنْتَ فَاسْتَعِنْ بِاللهِ، وَاعْلَمْ أَنَّ الأُمَّهَ لَو اجْتَمَعَتْ عَلَى أَنْ یَنْفَعُوکَ بِشَیْءٍ لَمْ یَنْفَعُوکَ إِلاَّ بِشَیْءٍ قَدْ کَتَبَهُ اللهُ لَکَ، وَإِنْ اجْتَمَعُوا عَلَى أَنْ یَضُرُّوکَ بِشَیْءٍ لَمْ یَضُرُّوکَ إِلاَّ بِشَیْءٍ قَدْ کَتَبَهُ اللهُ عَلَیْکَ، رُفِعَتِ الأَقْلاَمُ وَجَفَّتِ الصُّحُفُ.

ابن عباس رضی الله عنه می فرماید:روزی پشت سر پیامبرصلی الله علیه وسلم بودم. پیامبرعلیه الصلاه وسلام فرمود: ای جوان، من چند کلمه را به تو مى‌آموزم:

الله را نگه‌دار{تقوی الله داشته باش} تا او تو را نگه دارد؛ به خدا روى‌آور تا او را در برابر خود بیابى؛ هرگاه خواهش و نیازى دارى، از خدا بخواه؛ و هرگاه یارى و کمک خواستى، از خدا یارى بخواه.

و این را یقین بدان که اگر همه امت جمع شوند تا به تو سودى رسانند نتوانند رسانید، مگر آنچه که خدا براى تو نوشته باشد؛ و اگر همه امت جمع شوند تا به تو زیانى برسانند نتوانند رسانید، مگر زیانى که خدا بر تو نوشته باشد.

قلم‌هاى سرنوشت برداشته شده و نامه‌ها خشک گشتند. و در روایت دیگر: به خدا روى آور تا او را در برابر خود بیابى؛ خودت را در ناز و خوشى به خدا بشناسان تا خدا تو را در سختى و مشقت یارى کند.

و این را یقین بدان که آن چه براى تو نبود، به تو نرسید؛ و آنچه براى تو بود، ممکن نیست به تو نرسد؛ و این را نیز بدان که یارى خدا همراه با صبر و شکیبایى است [اگر صبر پیشه سازى، خدا تو را یارى رساند] و همراه هر سختى، گشایشى است، و با هر دشوارى، آسانى.

(المصدر صحیح الترمذی الصفحه أو الرقم: ۲۵۱۶/المحدث : الوادعی | المصدر : الصحیح المسند الصفحه أو الرقم: ۶۹۹/المصدر : صحیح الجامع الصفحه أو الرقم: ۷۹۵۷/ المحدث : ابن تیمیه | المصدر التوسل والوسیله الصفحه أو الرقم: ۵۲/ المحدث : أحمد شاکر | المصدر : مسند أحمد الصفحه أو الرقم: ۴/۲۸۷).

مقاله پیشنهادی

آنچه به هنگام بازگشت از حج یا عمره یا غیره گفته می‌‌شود

عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عُمَرَ رضی الله عنهما قَالَ: کَانَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه …