نصیحتی راجع به تحزب و حزب گرایی!

السلام علیکم و رحمه الله و برکاته. خدمت همه ی دوستان عرض ادب و احترام دارم.

واضح است که : کار جماعی و گروهی. کاری جایز و شرعی است. و کسی در این خصوص حرفی ندارد.

اما آنچه که بنده چند سال است از آن رنج میبرم و الان هم از درد آن قلب بنده ، و قلب هر مسلمان آگاه دیگری از آن میسوزد. این گرایشات حزبی و فرقه ایست که متأسفانه در میان ما مسلمانان رایج شده و ولاء و براء حزبی ای است که حاکم شده است( هرچند که ادعاء نماییم چنین چیزی تحزب نیست).. بنحوی که در جاهایی که این احزاب فعلا مسلح نیستند. با غیبت همدیگر و بد گویی و تخریب شخصیتهای همدیگر و…مشغولند. و در جاهایی هم که مسلح هستند. کار به کشت و کشتار انجامیده است. و این موضوعات واضح تر از آنچه است که نیاز به اطاله ی کلام راجع به آن باشد./

لذا برای کسانی هم که در حزبی از احزاب هستند.به عنوان برادر کوچک عرض مینمایم.: عضویت در حزبی از احزاب، برای خدمت بهتر به دین مشکلی ندارد. اما: اگر دیدگاههای حزبی و ولاء و براء حزبی و… ایجاد گردید.این مصیبت و مشکل است .
اما واقعاً آنچه که خیلی از أوقات مانع از وحدت کلمه ی أمت میشود. همین دیدگاههای حزبی است.

همه ما کار احزاب را میبینیم که از بد گویی های یکدیگر شروع شده. و در بعضی جاها و بعضی از احزاب. تا تکفیر و تبدیع و قتل و کشتار مخالفان هم انجامیده است.( و هرکسی بنحوی این کار خویش را توجیه میکند).

لذا منظور من این است: برادران :

۱ بدانیم که گروهای هیج یک از شما ها هر اسم و رسمی داشته باشند.حق مطلق نیستند. حق مطلق رسول الله وجمع یارانش است.

۲ گروه و حزب شما سبب نگردد که رابطه ی برادری و اخوت ایمانی تان نسبت به مسلمانان خارج از گروه کم رنگ شود.

۳ خود را به نسبت سایر احزاب اسلامی، همچون اعضایی از یک جسد واحد بدانید که با همدیگر ، آن جسد را تکمیل میکنید ، و هیچ یک مستغنی از دیگری نیستید.

۴ ملاک برتری و محبت و فضل در نزدمان ؛ تقوا باشد نه عضویت در حزب.

۵ هدف نصرت دین باشد. نه حزب. و این زمانی واضح میگردد که اگر حزب به خطا رفت. آن را توجیه نکرده. و صراحت بگویید خطا رفته است.یا اگر کسی از مسلمانان به حزب شما انتقادی نمود نباید متعصبانه و بدون تدبر در مفاد انتقاد ، و اینکه آیا حق است یا باطل ، فقط بمجرد انتقاد بودنش از حزب شما ، بر علیه فرد منتقد ، اقدام به تخریب و … نمایید.

دعوت و خیراتمان برای جمیع مسلمانان باشد نه فقط حزب. بلکه حزب را برای خادمیت مسلمین تشکیل داده و ادامه دهید . نه برای خود بزرگ نمودن بر مسلمین و…

بنده خود! چون حزبی از احزاب را ندیده ام که گرفتار درد تحزب و.. نشده باشد.از این جهت دوست دارم به عنوان فردی از مسلمانان و در خدمت همه باشم. این دیدگاه بنده است.
و ممکن است کسانی دیگر در حزبی از احزاب باشند و در دیدگاه آنها ، آن حزبشان، چنین مشکلاتی نداشته باشد.آنها برای خود آزادند.
به هر حال. نظر هر برادری برای خودش محترم است.

از الله تعالى خواهانم حق را به همه ما نشان داده و توفیق اتباع از آن را نصیبمان گرداند. و ما را سبب وحدت امت گرداند نه تفرقه.
الله تعالى حسن نیت و حسن ظن را نصیبمان گرداند. و توفیقمان دهد که حرفهای همدیگر را بشنویم. و تحمل کنیم و در راه نزدیکتر شدن قلوب مسلمین به همدیگر بکوشیم. تا عامل به قول( واعتصموا بحبل الله جمیعا) باشیم.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.

مقاله پیشنهادی

دنیا، اینگونه آفریده شده است

روزی مارکس اویلیوس، یکی از فیلسوفان بزرگ دربار امپراطوری روم، گفت: امروز افرادی را ملاقات …