نسب نبی اکرم صلی الله علیه و سلم (۲)

در صحیح مسلم و صحیح بخاری در روایت ابوسفیان رضی الله عنه و داستان او با هراکلیوس (امپراتور روم شرقی) و سوال کردن هراکلیوس از ابوسفیان در مورد رسول الله  صلی الله علیه و سلم آمده است از جمله سوال‌های او این بود که گفت: نسب او درمیان شما چطور است؟ ابوسفیان گفت: او در بین ما صاحب نسب است…تا اینکه هراکلیوس به ابوسفیان گفت: در مورد نسب او از تو سوال کردم و توگفتی که درمیان شما صاحب نسب است، همینگونه است که پیمبران از بالاترین نسب را درمیان قوم خود دارند. این لفظ بخاری است.

از این گفته نتیجه می‌گیریم که همانا رسول الله  صلی الله علیه و سلم بهترین مردم از لحاظ نسب بودند: ایشان محمد پسر عبدالله، پسر عبدالمطلب، پسر هاشم، پسر عبدالمناف، پسر قصی، پسر کلاب، پسر مره، پسر کعب، پسر لوی، پسر غالب، پسر فهر، پسر مالک، پسر نضر، پسر کنانه، پسر خزیمه، پسر مدرکه، پسر الیاس، پسر مضر، پسر نزار، پسر معد، پسر عدنان. (که نسب عدنان به اسماعیل پسر ابراهیم† ختم می‌شود).

و نسب رسول اکرم  صلی الله علیه و سلم تا اینجا مشخص و معلوم است و در بین نسب شناسان هیچ‌گونه اختلافی در این رابطه وجود ندارد. در بعد از عدنان اختلاف نظر وجود دارد و عدنان از فرزندان اسماعیل پیامبر خداu، و اسماعیل پسر ابراهیم÷ می‌باشد.

مادر نبی اکرم  صلی الله علیه و سلم آمنه دختر وهب، پسر عبدمناف، پسر زهره، پسر کلاب، پسر مره، تا آخرین نسب ذکر شده در بالا می‌باشد. لذا پدر رسول اکرم  صلی الله علیه و سلم با مادرشان در پدر بزرگشان کلاب پسر مره به هم می‌رسند.

وهب پدر مادرش در آن زمان رئیس طایفه بنی زهره بود. در نتیجه، شرافت و کرامت نسبی هم از جهت پدر، هم از جهت مادر در رسول الله جمع شده بود.

مقاله پیشنهادی

روش حج رسول الله صلی الله علیه وسلم

عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللهِ رضی الله عنهما قَالَ: إِنَّ رَسُولَ اللهِ صلی الله علیه …