نجاست بر سه نوع است

۱ : نجاست مغلضه (سنگین)

۲ : نجاست مخففه (سبک)

۳ : نجاست متوسطه

نجاست مغلضه:

عبارت است از نجاست سگ وخوک وهر حیوانی که از این دو متولد شود ،و به این دلیل مغلضه نامیده می شود که مانند سایر نجاسات با یک بار شستن پاک نمی شود ، بلکه هر آنچه با این ها نجس می شود لازم است که هفت بار شسته شود و همراه یکی از این شستشوها خاک به کار گرفته می شود .
دلیل حدیث رسول الله صلی الله علیه وسلم است که فرمودند ( طهور إناء أحدکم إذا ولغ فیه الکلب أن یغسله سبع مرات أولاهن بالتراب )
هرگاه سگ ظرف یکی از شما را لیسید برای پاک کردنش هفت بار آن را بشویید اولین بار همراه با خاک شسته شود .
 
(حکم خوک را بر حکم سگ قیاس کرده اند زیرا خوک پلیدتر است.)

نجاست مخففه:

عبارت از ادرار پسر بچه ای است که سنش به دو سال نرسیده و غیر از شیر مادر چیزی ( به عنوان غذای اصلی )
نمی خورد و به این دلیل مخففه نامیده می شود که با پاشاندن آب بر آن به  طوری که آب بدون جاری شدن تمام موضع نجاست را فرا گیرد پاک می شود .

دلیل روایت امامان بخاری ومسلم از ام قیس دختر محصن رضی الله عنها روایت کرده اند که وی پسری کوچک که هنوز غذا خوردن را شروع نکرده بود ( وفقط شیر مادر می خورد ) نزد رسول الله صلی الله علیه وسلم آورد ، پسر بچه بر لباس رسول الله صلی الله علیه وسلم ادرار کرد سپس ایشان آب خواستن و آن را بر لباسشان پاشیدند و آن را شستشو ندادند.

نجاست متوسطه:

نجاست غیر از سگ و خوک و ادرار بچه ای کم تر از دو سال که فقط شیر مادر می خورد نجاست متوسطه است .
مانند ادرار انسان ‌، مدفوع حیوانات و خون و غیره …
به این دلیل متوسطه نامیده می شود که با پاشیدن آب پاک نمی شود و واجب نیست مکررا آن ها را شستشو دهیم بلکه با یک بار شستن پاک می شوند.
آن چه که با نجاست متوسطه آلوده شود لازم است برای پاک کردنش آب بر آن جاری نمود تا اثر نجاست اعم از عین آن ، صفات رنگ ، طعم وبو زدوده شود. ولی باقی ماندن آنچه زدودنش دشوار است مانند رنگ خون اشکالی ندارد.

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …