نتایج ایمان به قدر (صبر و قدرت تحمّل)

نتایج ایمان به قدر (صبر و قدرت تحمّل)

۳- صبر و قدرت تحمل:

به همین سبب، می­بینیم که فرد ایماندار به قضا و قدر، صبور و دلیر است و سختی­ها را به دوش می­کشد و مشکلات را تحمّل می­کند.

امّا کسانی که تقدیر را انکار می­کنند، با کمترین مشکلی مضطرب و پریشان می­شوند و بسا اوقات، این اضطراب باعث دیوانگی، وسواس و استعمال موادّ مخدّر و کشتن انسان‎ها می­شود. به همین علّت، خودکشی در کشورهایی که ساکنانش ایمان به قضا و قدر ندارند، زیاد است.

اگر دلایل خودکشی آنان را بررسی کنیم، می­بینیم که واقعاً ناچیز و بی­اهمّیت است و ارزشی ندارد که به این امور پرداخته شود و باید که از آن‎ها صرف­نظر کرد؛ برخی به سبب جدا شدن از معشوقۀ خویش، بعضی به علّت رد شدن در امتحان، برخی به سبب مرگ خوانندۀ محبوب‌شان یا فردی که دوستش داشته­اند و یا به سبب شکست گروهی که به آن متمایل بوده­اند و دلایلی این چنین خودکشی می­کنند.

گاهی اوقات به صورت دسته­جمعی خودکشی می­کنند و جای تعجّب است که بیشترشان از طبقۀ فقیران نیستند که گفته شود به سبب فقر و نداری دست به خودکشی زده­اند!!! بلکه آنان از طبقۀ ثروتمند و غرق در نعمت­ها هستند و حتّی افراد مشهور و روان­شناسانی که ادّعا دارند مردم را خوشبخت می­کنند و مشکلات را برطرف می­نمایند، دست به خودکشی می­زنند.[۱]

[۱]– نک: الجامع الصّحیح فی القدر، مقبل الوداعی، صص ۱۱- ۱۲؛ أفول شمس الحضاره الغربیّه من نافذه الإجرام، مصطفی غزال، صص ۱۰۹- ۱۱۱؛ لماذا انتحر هؤلاء، تهیّه و بازبینی: هانی خیّر، در این کتاب، ماجراهایی از شخصیت­های سیاسی، نظامی، ادبی، اجتماعی و هنری بیان شده است.

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …