نباید درختان مکه را قطع کرد یا شکارش را رماند و دنبال کرد

بخاری، مسلم، ترمذی، نسایی، ابوداوود و احمد، از ابوهریره رضی الله عنه روایت کرده‌اند که گفت: «هنگامی که خداوند مکه را بر پیامبر خود گشود، پیامبر صلی الله علیه وسلم در میان مردم مکه به پا خاست و پس از حمد و سپاس خداوند فرمود:

«إِنَّ اللَّهَ حَبَسَ عَنْ مَکَّهَ الفِیلَ، وَسَلَّطَ عَلَیْهَا رَسُولَهُ وَالمُؤْمِنِینَ، وَإِنَّمَا أُحِلَّتْ لِی سَاعَهً مِنْ نَهَارٍ، ثمَّ هیَ حرامٌ إلى یومِ القیامهِ: لا یُعضَدُ شجرُها ، ولا ینفَّرُ صیدُها ، ولا تحلُّ لقطتُها إلَّا لمنشِدٍ».[۱]

«خداوند فیل را از (آسیب‌رساندن به) مکه بازداشت و پیامبر خویش و مؤمنان را بر آن چیره ساخت و این شهر، تنها برای مدت اندکی از روز برای من حلال شد و پس از آن، دیگر تا روز قیامت حرام گردیده است و نباید درختانش را قطع کرد یا شکارش را رماند و دنبال کرد و لُقطَه (چیز یافته‌شده) در آن جز برای کسی که آن را بازشناسد و تعریف کند، جایز نیست»!

در این هنگام، ابن عباس عرض کرد: ای رسول خدا! مگر إذخر (گیاهی خوشبو و دارای برگ‌های پهن) که از آن برای قبور و خانه‌های خود استفاده می‌کنیم؟! و پیامبر صلی الله علیه وسلم هم (در تایید این قول) فرمودند: «جز اذخر». در روایت دیگری، بخاری و مسلم و ابوداوود از ابن عباس روایت کرده‌اند که حضرت صلی الله علیه وسلم این را هم فرمودند:

«وَلاَ یُخْتَلَى خَلاَهَا».

«و نباید گیاهان باریک و نازک آن را مادام که تر و سبز است چید».

[۱]– صحیح بخاری (۲۴۳۴) و صحیح مسلم (۱۳۵۵) و نسائی (۲۸۹۹) و ابو داود (۲۰۱۷)

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …