نام های نیکوی خداوند (۱۶)

یاالحفیظ

ای حفاظت کننده اعمال بندگان وهمه چیز

یاالحفیظ:
حفیظ ذاتی است که هرگاه اراده اش بر حفظ چیزی قرار گیرد، در بهترین صورت آن را حفظ خواهد کرد. ذاتی که از هر چیزی به نیکی محافظت می کند و آن را از تغییر، تحریف، تباهی، کاستن و نابودی حفظ می کند.
خدا آسمان ها و زمین را از نابودشدن حفظ می کند. دین و پیامبران و اولیای شایسته اش را حفظ می کند. خداوند نعمت روزی و مال را برای همه ی آفریدگانش حفظ می کند.
پیامبر (ص) می فرماید:
(احْفَظْ اللَّهَ یَحْفَظْکَ ): «خدا را حفظ کن تا خدا تو را حفظ کند».
امّا چگونه خدا را باید حفظ کرد؟ حفظ خداوند، یعنی این که با دوری کردن از گناهان و نافرمانی نکردن او را حفظ می کنیم و نیز با انجام دادن عبادات و کارهای پسندیده خدا را در کنار خویش حفظ می کنیم.
اندیشیدن درباره ی نام حفیظ موجب می شود که پی ببریم تا زمانی که زیر چتر حمایت خداوند والامرتبه هستیم و نیز از حافظان خداوندیم، او ما را حفظ می کند.
درحدیثی آمده است که رسول الله صلی الله علیه وال وسلم میفرماید:اگرمن باگروهی که بعدازنمازصبح تاب امدن خورشیدبه ذکرالله جل جلاله مشغول هستندبنشینم٬ازاینکه چهارغلام رااز(نژاد)عرب آزادکنم بیشتردوست دارم٬همچنین اگرباگروهی که بعدازنمازعصرتاغروب آفتاب به یادالله مشغول هستندبنشینم برایم پسندیده تراست ازآن است که چهارغلام آزادبکنم.

مقاله پیشنهادی

دنیا، اینگونه آفریده شده است

روزی مارکس اویلیوس، یکی از فیلسوفان بزرگ دربار امپراطوری روم، گفت: امروز افرادی را ملاقات …