ناسپاسی تا چه حد؟!

کسی که خداوند را پس از نوشیدن آب سرد و گوارا سپاس نمی‌گوید، درصورت برخورداری از کاخ‌های مجلل و ماشین‌های گرانقیمت و باغ‌های بزرگ نیز خدا را سپاس نخواهد گفت و او را ستایش نخواهد کرد.

کسی که سپاس خدا را به خاطر نان گرم به جا نمی‌آورد، اگر در کنار سفره‌ای آکنده از غذاهای لذیذ بنشیند و از آنها تناول کند، شکر خدا را به جا نخواهد آورد؛ چون انسان ناسپاس و نمک نشناس، کم و زیاد را برابر می‌بیند. بسیاری از اینها با خداوند پیمان‌های قاطعی بسته‌اند که اگر به ایشان نعمت دهد و روزیشان را فراوان نماید، شکر خدا را به جا خواهند آورد، انفاق خواهند کرد و صدقه خواهند داد؛ خداوند متعال، می‌فرماید: ﴿۞وَمِنۡهُم مَّنۡ عَٰهَدَ ٱللَّهَ لَئِنۡ ءَاتَىٰنَا مِن فَضۡلِهِۦ لَنَصَّدَّقَنَّ وَلَنَکُونَنَّ مِنَ ٱلصَّٰلِحِینَ ٧۵ فَلَمَّآ ءَاتَىٰهُم مِّن فَضۡلِهِۦ بَخِلُواْ بِهِۦ وَتَوَلَّواْ وَّهُم مُّعۡرِضُونَ ٧۶﴾ [التوبه: ۷۵- ۷۶] «و برخی از ایشان، با خدا پیمان می‌بندند که اگر از لطف و فضل خویش به ما بدهد، حتماً صدقه می‌دهیم و از صالحان می‌شویم. پس وقتی خداوند، ‌از فضل خویش به آنها داد، بخل ورزیدند و در حالی که رویگردانند، پشت کردند».

ما، هر روز انسانهای زیادی از این دست را مشاهده می‌کنیم که رنجور و ناراحت هستند و به پروردگارشان اعتراض می‌نمایند که به آنها بخشش فراوان نداده و روزی زیاد، بهره آنها نکرده است. حال آنکه همین انسانها در تندرستی، سلامتی و روزی کافی بسر می‌برند! انسان ناسپاس، در آن حال که وقت دارد، شکر خدا را نمی‌گزارد، پس اگر چنین ناسپاسی به گنج‌ها و خانه‌ها و کاخ‌ها مشغول شود، چگونه خواهد بود؟ قطعاً از پروردگارش بیشتر می‌گریزد و بیش از پیش مرتکب نافرمانی او می‌شود.

حنین وتلک الدار نصب عیوننا   فکیف إذا سرنا مع صحبنا شهراً؟

«مشتاق هستیم و آن خانه همواره مد نظر ماست، پس چگونه خواهد بود آنگاه که همراه یاران به سفر یک ماهه برویم»؟

فرد پابرهنه، می‌گوید: اگر پروردگارم به من کفش بدهد، او را سپاس می‌گزارم و کسی که کفش دارد، می‌گوید: زمانی پروردگارم را شکر می‌کنم که یک ماشین خوب به من بدهد. ما، نعمت‌ها را به صورت نقدی دریافت می‌کنیم و شکر و سپاسگزاری را نسیه می‌دانیم. با اصرار خواسته‌های خود را از خدا می‌خواهیم، ولی در اجرای دستورات او، درنگ می‌کنیم!

مقاله پیشنهادی

اسباب تقویت صبر انسان بر مصیبت‌‌ها

رعایت امور ذیل در صبر بر مصیبتِ‌ از دست دادن فرزندان، خانواده، خویشاوندان و دیگر …