مکروهات نماز

۱ : توجه کردن به اطراف با چرخاندن سر و گردن در نماز ، مگر در مورد ضروری

دلیل:
ابوداود وسایرین روایت کرده اند که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرموده اند:
( لا یزال الله عزوجل مقبلا علی العبد فی صلاته ما لم یلتفت ، فإذا التفت انصرف عنه)
یعنی خداوند عزوجل هنگامی که بنده اش در نماز است تا وقتی که(به اطراف ) توجه نمی کند، رو به سوی او دارد ولی وقتی که( به اطراف غیر سجده گاه ) نگاه کرد ، خداوند روی از وی بر می گرداند .

۲ : نگاه کردن به سوی آسمان :

دلیل :
امام بخاری از انس رضی الله عنه روایت کرده است که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرموده اند : ( ما بال أقوام یرفعون أبصارهم إلی السماء فی صلاتهم ؟ ثم قال : لینتهن عن ذلک أو لتخطفن أبصارهم )
یعنی گروهی را چه شده است که در نمازهایشان به سوی آسمان نگاه می کنند ؟ سپس فرموده اند : آن کار را ترک کنند یا چشم هایشان از بین خواهد رفت .

۳ : عدم بستن و جمع کردن موی سر و اطراف لباس ( دامن ، پیراهن بلند یا قبا ) در اثنای نماز

دلیل :
امامان بخاری ومسلم روایت کرده اند که رسول الله فرموده اند : ( أمرت أن أسجد علی سبعه أعظم و لا أکف ثوبا و لا شعرا )
یعنی به من دستور داده شده است که بر استخوان های هفت اندام سجده ببرم و لباس و موهایم را جمع نکنم .

۴ : نماز خواندن هنگام مهیا بودن غذایی که شخص به آن تمایل داشته باشد، زیرا نفس بدان مشغول گشته و خشوع و توجه در نماز ، از بین می رود

دلیل :
امامان بخاری ومسلم از ابن عمر رضی الله عنهما روایت کرده اند که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرموده اند : ( إذا وضع عشاء أحدکم و أقیمت الصلاه ، فابدؤو بالعشاء و لا یعجل حتی یفرغ منه )
یعنی هرگاه غذای یکی از شما مهیا گردید و وقت نماز فرا رسیده بود ، او غذا خوردن را شروع کند و ( برای نماز خواندن ) عجله نکند تا از آن فارغ شود

۵ : نماز خواندن هنگام شدت ادرار یا مدفوع : زیرا در این حالت ها نمی توان حق نماز را از قبیل : خشوع و حضور قلب ، ادا کرد .

دلیل :

امام مسلم از حضرت عایشه رضی الله عنها روایت کرده است که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرموده اند : ( لا صلاه بحضره طعام ، و لا هو یدافعه الأخبثان )
یعنی وقتی که غذا حاضر است ( و شخص به آن میل دارد ) و هنگامی که دو نجاست ( مدفوع و ادرار ) عرصه را بر شخص تنگ نموده است ، نماز خواندن جایز نیست.

۶ : نماز خواندن در شدت خواب آلودگی و چرت زدن : این در صورتی که احتمال اشتباه و سهو کردن در قرائت وجود داشته باشد .

دلیل:
امامان بخاری و مسلم از حضرت عایشه رضی الله عنها روایت کرده اند که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرموده اند : ( إذا نعس أحدکم و هو یصلی فلیرقد حتی یذهب عنه النوم فإن أحدکم إذا صلی و هو ناعس ، لعله یذهب یستغفر فیسب نفسه )
یعنی هرگاه یکی از شما را چرت زدن فرا گرفت و اودر حال نماز بودمقداری بخوابد تا خواب از سر وی برود زیرا اگر یکی از شما در حالت چرت زدن نماز بخواند ، شاید بخواهد دعایی بکند ، اما ( بالعکس ) خودش را دشنام دهد.

۷ :نماز خواندن در مکان های زیر :
حمام
راه
بازار
مقبره
کلیسا
محل ریختن آشغال
محل نجاست
زیرااحتمال وجود نجاست در بعضی از آن ها وجود دارد و در بعضی دیگر مشغله ی فکری ایجاد می شود.
ترمذی(۳۶۴)درباره نهی از نماز خواندن در این مکان ها روایت کرده است که رسول الله «صلی الله علیه وسلم» از نماز خواندن در هفت مکان نهی فرموده اند:
محل ریختن آشغال
کشتارگاه
حیوانات
مقبره
راه ومحل گذر مردم
حمام
استراحت گاه شترها در کنار آب

ابن حبان(۳۳۸)در روایت صحیحی نقل می کند که پیامبر«صلی الله علیه وسلم» فرموده اند:
«ألأرض مسجد إلا المقبره والحمام».
«همه جای زمین محل نماز خواندن است،مگر مقبره وحمام».
همچنین در روایت صحیح دیگری(۳۳۶)این حدیث را نقل می کند:
«لا تصلوا فی أعطان ألإبل».
«در آبشخور واستراحت گاه شتران نماز نخوانید».
(ترمذی:۳۴۸وسایرین).

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …