موضع مسلمانان در قبال طریقت

از جناب علامه عبد الله بن جبرین سوال شد : موقف (ما مسلمانان) در برابر طریقت چه باشد؟ طریقت هایی مانند: قادیانیه، شاذلیه، نقشبندیه، تیجانیه.

ادامه ی سوال لطفا برای ما توضیح دهید که علمای اهل سنت و جماعت درباره عبد القادر گیلانی، و رفاعی، و ابو حسن شاذلی و احمد تیجانی و بدوی چه می گویند؟

جواب  الحمدلله،«تمام اینها بدعتهای صوفیه است، بجز #قادیانیه که پیروان غلام احمد قادیانی است که ادعای پیامبری کرد و پیروانی دارد، اینها (قادیانیه) هیچ شکی در کفرشان نیست و آنها از اسلام خارج شده اند، و جایز نیست که به (عقاید آنان) اقرار نمود و یا با آنها تعامل داشت، زیرا آنها (قادیانیها) کافر هستند.

و اما تیجانیه از جمله فرقه های غالی صوفیه است، و درباره شیخشان (تیجانی) ادعاء می کنند او ولی است، و ولایت دارد، و از جمله کسانی است که غیب می دانند! و گمان می کنند که او از لوح محفوظ آگاه است!
 و حکایتها و داستان های خرافی دارند که تصدیق آنها جایز نیست، و نباید آنها را بر آن تایید نمود، گوش دادن به سخنانشان جایز نیست، علماء (عقاید) آنها را رد کردند و عقاید فاسدشان را بیان کرده اند؛ از جمله عبادت اولیاء و تقدیم سخنان خود بر فرموده های رسول علیه الصلاه والسلام.

و همینطور نقشبندیه و رفاعیه؛ که اولیائشان و آنچه درباره آنها حکایت می کنند بر راه صحیح نیستند، بلکه آنها نیز بشر بودند.

و اما عبد القادر گیلانی؛ او یکی از علمای اهل سنت است، ولی درباره او دروغهایی بستند، و درباره وی مدعی شده اند که ولی است، و وی را عبادت می کنند، و گمان می کنند که او از اسرار آگاه است، و در کون تصرف دارد! تمام اینها دروغ و بدعت است.[پناه بر خدا]

و اما شاذلیه که یکی از فرقه های غالی صوفیه می باشد، ادعاء دارند که معبودشان یعنی شاذلی مکانت رفیعی دارد، و او از تمامی پیامبران افضل تر است! تمام اینها بدون اصل هستند».

المصدر : موقع (الإسلام، سؤال وجواب).
سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

مقاله پیشنهادی

علم چگونه از بین می‌رود؟

عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِکٍ قَالَ: أَلَا أُحَدِّثُکمْ حَدِیثًا سَمِعْتُهُ مِنْ رَسُولِ اللهِ صلی الله علیه وسلم …