موضع اهل سنت در مقابل بدعتگذار

اهل سنت با بدعت‌گذاری که بدعت خود را پنهان می‌کند چنان تعامل نمی‌کنند که با بدعت گذاری تعامل می‌کنند که بدعت خود را آشکار می‌سازد یا به آن دعوت می‌دهد چون بدعت گذاری که دعوت می‌دهد ضررش به دیگر می‌رسد! پس باید جلوی او را گرفت و آشکارا به او اعتراض کرد، و غیبت او اشکالی ندارد و باید او را با اموری مجازات کرد که مانع ادامه کارش شود و این سزایش می‌باشد تا وقتی از بدعت خود بازگردد، چون منکرات را اظهار کرده بنابراین سزاوار مجازات است. بنابراین اهل سنت در برابر هر بدعت گذاری موضعی متفاوت دارند و براساس ضوابط شرعی و با میانه‌روی و بدون افراط و تفریط در برابر بدعت‌ گذاران موضع می‌گیرند[۱].

و اهل سنت و الجماعت برای عموم بدعت‌گذاران و مقلدانش دعا هدایت می‌کنند و آرزو دارند که آنان راه سنت و هدایت و صراط مستقیم را در پیش بگیرند و این راه را برایشان با حکمت و موعظه حسنه توضیح می‌دهند تا از بدعت خود توبه کنند و به حق و جماعت بازگردند و اگر بدعت‌شان بدعتی نباشد که انسان را از دایره اسلام خارج می‌کند به ظاهر آن‌ها حکم می‌کنند و آنچه در دل پنهان می‌کنند را سپرد خدا می‌نمایند.

[۱]– اولین بدعتی که در دین آشکار شد، فرق گذاشتن بین نماز و زکات و این ادعا بود که زکات فقط به پیامبر پرداخت می‌شود اما ابوبکر صدیق س با اخلاص و صداقت خویش در برابر آن‌ها ایستاد و با آنان جنگید و آن‌ها را از بین برد قبل از اینکه کارشان قوت بگیرد و اگر آن‌ها را به حال خود رها می‌کرد، ادعای آنان تا به امروز دین شمرده می‌شد! و در دوران عمر س بدعت‌های کوچکی آشکار شد اما او با سرسختی و حکمت خود آن‌ها را از بین برد و در دوران عثمان س فتنه‌های بزرگ آغازیدن گرفت، از جمله قیام مسلحانه علیه خلیفه، و بعت آن‌ها با کشته شدن عثمان س پایان یافت و این آغاز فتنه خوارج بود که تا به امروز ادامه دارد، سپس بدعت‌ها یکی پس از دیگری سربلند کرد، جهمیه آمدند و رافضه و قدریه و مرحبۀ و معتزله و زندیق‌ها و فرقه‌های باطنی، و منکران اسماء و صفات و … دیگر بدعت‌ها و بدعت گذاران سربلند کردند. و هر بدعتی که سربلند می‌کرد اهل سنت به مخالفت آن برمی‌خاست و تا به امروز نبرد بین حق و باطل ادامه دارد و تا روز قیامت چنین خواهد بود و اهل سنت و الجماعت از هر قول و یا فعلی که مخالف قرآن و سنت و اجماع امت باشد پرده برمی‌دارند و با این موضع شکوهمند اسلام راستین به ما همان طور که بر محمد  صلی الله علیه وسلم نازل شده رسیده است، و دین این امت همانند امت‌های پیشین تغییر نکرده است.

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …