موارد ایمان به ملائکه

موارد ایمان به ملائکه: ایمان به فرشتگان شامل موارد زیر است:

أ ـ ایمان به وجود آنان.

ب ـ ایمان به فرشتگانی که آنان را با اسم می­شناسیم؛ مانند جبرئیل و ایمان اجمالی به فرشتگانی که آنان را با نام نمی­شناسیم؛ به عبارتی دیگر، ایمان داریم که الله تعالی، فرشتگان زیادی دارد و لازم نیست که از اسامی تمامی فرشتگان آگاه باشیم.

ج ـ ایمان به آنچه از صفاتشان می­دانیم: همچون صفت جبرئیل که پیامبرصلی الله علیه وسلم خبر دادند وی را با همان صفتی که الله متعال آفریده – دارای ۶۰۰ بال که کرانۀ آسمان را در بر گرفته بود- دیدند.

گاهی اوقات، به فرمان الهی، فرشته به شکل مردی درمی­آید؛ مانند زمانی که الله متعال جبرئیل را به سوی مریم؛ مادر مسیح bفرستاد:

﴿فَتَمَثَّلَ لَهَا بَشَرًا سَوِیًّا﴾ [مریم: ۱۷]

«سپس به شکل انسانی کامل بر او ظاهر شد».

و نیز یک بار که پیامبر rدر میان یارانشان نشسته بودند، جبرئیل gبه شکل مردی دارای لباس­هایی بسیار سفید و موهایی بسیار سیاه آمد در حالی که نشانه‎ای از سفر در وی دیده نمی­شد و هیچ یک از صحابه وی را نمی­شناخت، در نزد رسول الله صلی الله علیه وسلم نشست و زانوهایش را به زانوهای ایشان چسباند، دستانش را بر روی پاهای رسول الله rگذاشت و از ایشان دربارۀ اسلام، ایمان، احسان، قیامت و نشانه­هایش پرسید. پیامبر صلی الله علیه وسلم پاسخش را دادند و زمانی که رفت، فرمودند: «هذَا جِبْرِیلُ أَتَاکُمْ یُعَلِّمُکُمْ دِینَکُمْ»[۱]؛ «این جبرئیل است؛ آمده بود تا دین شما را برایتان آموزش دهد».

فرشتگانی که الله آنان را به سوی ابراهیم و لوط فرستاد نیز به شکل چندین مرد بودند.

  • ایمان به آنچه از اعمال فرشتگان می­دانیم: مانند تسبیح و عبادت الهی در شب و روز بدون خستگی و سستی.

برخی از فرشتگان، اعمال خاصّی دارند؛ همچون جبرئیل که امانتدار وحی الهی است و الله متعال او را با وحی، به سوی پیامبران و رسولان می­فرستاد. و مانند میکائیل؛ مسؤول باران و مالک؛ مسؤول آتش و فرشتگانی که مسؤول حفاظت بنی­آدم هستند و سایر فرشتگان زیادی که وجود دارند.[۲]

[۱]– صحیح مسلم، شمارۀ حدیث: ۸٫

[۲]– نک: رسائل فی العقیده، صص ۱۹- ۲۰

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …