من مریضی زردی سیاه دارم و باید زیاد آب بنوشم، آیا روزه بر من واجب است؟

من مریضی زردی سیاه دارم که روزانه باید زیاد آب بنوشم و بی اندازه گرمی می کنم آیا اگر روزه نگیرم کفاره بدهم یا اینکه قضا بیاورم ودر تمام عمرم از زمانی که بالغ شدم روزه ام را نخورده ام واگر روزه نگیرم تنها آب بخورم در ثواب آن فرق میکند یا خیر.عمرم ۴۶ است.

 

الحمدلله،

ابتدا باید بپرسید که آیا بیماری شما بعنوان عذر تلقی می شود که روزه نگیرید یا خیر؟ زیرا هر بیماری و مرضی عذر نیست، بلکه آن بیماری می تواند از رخصت شرعی استفاده کند و روزه نباشد که با وجود آن مرضش، اگر روزه باشد اوضاع جسمانی او خراب شود و وی را شدیدا دچار مشقت نماید و یا مرض او را تشدید کند، اگر چنین نباشد، او باید روزه اش را بگیرد هرچند که بیمار باشد. و قطعا روزه گرفتن مشقت و سختی برای هر کسی دارد چه بیمار باشد و چه سالم، خصوصا در ماه تابستان تشنگی سراغ هر انسان روزه داری خواهد آمد، بنابراین فقط بخاطر تشنه بودن نمی توانید روزه خود را بخورید.

ولی هرگاه یک پزشک مسلمان و عادل تشخیص بدهد که روزه گرفتن برای شما خطرناک است و موجب تشدید بیماری شما خواهد شد، در آنصورت می توانید فعلا تا زمانیکه از آن مرض شفا حاصل می کنید، روزه نگیرید و سپس آنروزهایی را که خورده اید قضاء کنید، و کفاره لازم نیست.

زیرا خدای متعال می فرمایند: «وَمَنْ کَانَ مَرِیضًا أَوْ عَلَی سَفَرٍ فَعِدَّهٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ» البقره/۱۸۵٫ یعنی: و آن کس که بیمار یا در سفر است، روزهای دیگری را به جای آن، روزه بگیرد.

اما اگر کسی روزه نباشد، ولی در روزهای رمضان فقط آب بنوشد و چیزی نخورد، او صوابی نخواهد برد زیرا هرچه باشد او روزه نیست انسان بخاطر روزه بودن صواب و اجر می برد نه بخاطر نخوردن غذا..

 

والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد وعلی آله وأصحابه والتابعین لهم بإحسان إلی یوم الدین

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …