من فراموش کردم که چند روز روزه ی قضاء دارم! حال چکار کنم؟

من قضای روزه دارم ولی دقیقا نمی دانم چند روز را روزه نگرفتم تا آنها را قضاء کنم، حال من چکار کنم؟

 

الحمدلله،

کسی که به دلیل عذر شرعی مانند مسافرت یا بیماری یا حیض و نفاس روزه رمضانش را نمی گیرد، واجب است تا آن روزها را جبران و قضاء کند، به دلیل فرموده الله تعالی:

« فَمَنْ کَانَ مِنْکُمْ مَرِیضًا أَوْ عَلَی سَفَرٍ فَعِدَّهٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ» البقره/ ۱۸۴٫

یعنی: پس هرکسی از شما بیمار یا در سفر باشد، تعدادی از روزهای دیگر را روزه بگیرد».

و همچنین کسی که بدون عذر شرعی روزه اش را خورده، باید آنروزها را قضاء کند و چون بدون عذر روزه اش را خورده گناهکار است پس باید توبه کند، و دیگر روزه اش را بدون عذر شرعی نخورد.

و اگر کسی فراموش کرده باشد که چند روز از رمضان را نگرفته، و مثلا شک دارد که آیا هفت روز است یا شش روز؟! در اینحالت کافیست که فقط شش روز را روزه بگیرد، زیرا اصل بر برائت ذمه است، البته برای احتیاط بهتر است که هفت روز را روزه بگیرد، تا از تبرئه نفس خود یقین حاصل کند.

و اگر اصلا تعداد آنروزها را به خاطر نیاورد و بر اعدادی هم شک نداشت، در اینحالت بر اساس گمان و ظن خود مقدار آنها را تخمین زند و همان تعداد را روزه باشد تا انشاءالله نفس وی از آن تبرئه شود.

از علامه ابن عثیمین رحمه الله پرسیده شد: زنی قضای رمضان دارد، اما شک دارد که آیا چهار روز است یا سه روز؟ و اکنون فقط سه روز روزه گرفته، چه چیزی بر او واجب است؟

پاسخ دادند: «هرگاه کسی در (روزه) واجب قضاء شک کرد؛ او کمترین را عمل کند، مثلا هرگاه زن یا مردی شک کند که آیا سه روز قضاء دارد یا چهار روز؟ او کمترین (یعنی سه روز) را عمل کند، زیرا کمترین (همیشه) محل یقین (آدمی) است؛ اما در اضافه ی آن شک دارد، و اصل بر برائت ذمه است، ولی با این وجود: جهت احتیاط بهتر است روزی را که در آن شک هست نیز قضاء شود، زیرا اگر بر او واجب باشد، با (روزه گرفتن آن) برائت ذمه به یقین حاصل می شود، و اگر غیر واجب باشد آنروز برای (او روزه) سنت خواهد شد، و خداوند متعال اجر کسی که عمل بهتر انجام دهد ضایع نخواهد کرد».”فتاوی نور علی الدرب” .

 

والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد وعلی آله وأصحابه والتابعین لهم بإحسان إلی یوم الدین

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …