پاسخ به یک شبهه

شبهه: منی آب پستی است

‏ثُمَّ جَعَلَ نَسْلَهُ مِنْ سُلَالَهٍ مِنْ مَاءٍ مَهِینٍ‏(سجده .۸)
سپس نسل او (انسان) را از چکیده آبى پست مقرر فرمود

امروزه مشخص شده است که منی یکی از برترین پدیده های حیاتی است. در هر قطره ی آن میلیونها اسپرم زنده ی در حال فعالیت همراه با همه ی مواد لازم مثل غذا و آب و مواد حفاظتی وجود دارند. اما انسان بی اطلاع گذشته گمان می کرد که منی آبی پست و بی ارزش و نفرت انگیز است همین ایده ی غلط عوام را محمد وارد قرآن کرده است. اگر این آیه از خدا
بود قطعا می دانست که منی از عظمتهای خلقت و فوق العاده ارزشمند است و آنرا پست نمی دانست. بنابر این آیه ی مذکور کلام محمد است نه خدا.

پاسخ:

چه زیبا گفته اند:
آنان که نمی فهمند عذاب می دهند و آنانی که می فهمند عذاب می بینند.

واقعا افرادی که این شبهه را طراحی کرده اند با استدلال غلط و ناگاهی بی حد و حصر خویش برای مسلمانان مایه رنج و عذاب شده اند.
اتفاقا به یاد دارم دو سال پیش روی همین شبهه مباحث فراوانی مطرح نمودیم و طرف مقابل به زور نمی پذیرفت! هر چند برای او توضیح می دادیم می گفت خیر! چرا در قرآن گفته منی بی ارزش است…

دوستان توجه داشته باشید که ارزش گذاری در دنیای ما کاملا نسبی می باشد، مثلا سنگ های خاصی در یک منطقه وجود دارد که مردم روستا هر روز از کنار آنها عبور می کنند و برایشان هیچ اهمیتی ندارد ولی وقتی یک زمین شناس به آنجا می رود کاملا مسحور جذابیت آن ها می گردد!
واقعا برای مردم روستا ارزشی ندارد و مقصر هم نیستند… به آنها چه مربوط است که نوع این سنگ ها چیست یا طبق چه فرایندی شکل گرفته اند! ولی این نکات برای فرد زمین شناس بسیار حائز اهمیت است.
یا مثلا یک دانشجوی رشته ی ادبیات در یک مسابقه ی تلفنی تلویزیون برنده یک کتاب برنامه نویسی می شود.
این کتاب برای او هیچ ارزش و اهمیتی ندارد ولی برای یک دانشجوی رشته ی کامپیوتر بسیار بسیار ارزشمند است.

➖خلاصه بدانید با توجه به «حوزه های مختلف»ارزش گزاری گزاره ها هم «متغیر» است.➖

حال به بررسی شبهه می پردازیم:

قرآن مجید کتابی است به عنوان راهنمای همیشگی انسان ها و حلال مشکلاتِ اخلاقی و رفتاری بشریت، لذا در همین راستا فرموده منی یک آب پست است جایگاه واقعی خود را بدانید که روزی از همین آب خلق شده اید
و واقعا مشاهده می کنیم که منی در زندگی اجتماعی ما یک آب منفور و ناپسند و پست می باشد .همه می دانند افرادی که دچار احتلام می شوند بلافاصله به حمام می روند و طهارت می کنند چون با این وضعیت اصلا احساس راحتی نمی کنند.

حال جناب شبهه افکن در یک تلبیس آشکار بدون هیچ دلیلی وارد حوضه ی «زیست شناسی» شده و ادعا می کند این مایع حاوی اسپرم زنده است و از لحاظ حیاتی بسیار مهم است و …

متوجه تلبیس او شدید!

چه اشکالی دارد منی در جامعه و زندگی روزمره مردم مایع کم ارزشی باشد ولی در زیست شناسی بسیار ارزشمند باشد!(مثل مثال هایی که در بالا ذکر کردم) تعجب می کنم مگر قرآن گفته این مایع از لحاظ علمی بی ارزش است! که فرد شبهه افکن شروع نموده به بیان ارزش علمی اسپرم!

آیا کسی که احتلام می شود و بدنش آغشته به منی است می گوید:

به به ، این یکی از برترین پدیده های حیاتی است و هر قطره اش حاوی ملیون ها اسپرم زنده است ، آن را نمی شورم بگذار چند روز بر لباسم باقی بماند!

خودتان می دانید که این گونه نیست.

لذا باید بدانیم قرآن یک کتاب علمی نیست بلکه یک کتاب اجتماعی است،و مثالهایش هم در راستای هدایت اخلاقی بشر وضع شده اند نه بیان قواعد زیست شناسی،حال گاه و گداری مثال هایی در مورد طبیعت و کهکشان و… زده که با علم روز و بدیهیات منطبق است، لذا می گوییم این کتاب از جانب خداست.
وگرنه قرآن کتاب علم(در حوزه ی علوم تجربی) نیست.

ولی مشاهده می کنیم فرد شبهه افکن به صورت فریب کارانه «سخن اجتماعی» قرآن را نقل کرده ولی «زیست شناسانه» در مورد آن قضاوت کرده است!
مثلا ما به دانشجوی ادبیات بگوییم واقعا هیچ بویی از سواد نبرده ای چطور می گویی کتاب برنامه نویسی نزد تو مفید نیست و ارزش آن را نمی دانی؟!! پس تو بی سواد هستی و هیچ علمی نداری!!!!

جالب آنکه فرد شبهه افکن آنچه میخواهد را فریب کارانه به ذهن مخاطب منتقل نموده(خود بریده و دوخته) …پس کلام محمد است و …!
غافل از این که استدلال خودش غلط است.
جوانان عزیز هوشیار باشید.

مقاله پیشنهادی

کانال تلگرامی اهل سنت و جماعت ایران

کانال تلگرامی اهل سنت و جماعت ایران @ahlesonnat_com https://t.me/ahlesonnat_com https://t.me/joinchat/AAAAAEL1eveEIme7q2AtCw