مقایسه جهل جاهلان دوره جاهلیت و جاهلان معاصر

نسبت نقص و عیب دادن به الله متعال. (۱)*
شریک قرار دادن برای الله تعالی در پادشاهی وشریک قرار دادن در ملک شخصی مانند گفته مجوس.(۲)*

منکر مقدرات بودند و قدر خداوند را انکار می‌کردند. (منکر قدر بودند)(۳)*

«ما هر چیز را به اندازه معلوم و مقرر آفریدیم».

و با این به الله متعال احتجاج میکردند. (۴)*

معارضه و جنگشان با شرع الله متعال با تقدیرش. (۵)*

۱: خداوند را به وسیله صفات ناقص توصیف کردن، مسائلی چون تولد، احتیاج و خستگی را به خداوند نسبت می‌دادند در حالی که عابدان‌شان را از آن مبرا می‌دانستند. و الله متعال میفرماید: {وَیَجعَلُونَ لِلَّهِ ٱلۡبَنَٰتِ سُبۡحَٰنَهُۥ وَلَهُم مَّا یَشۡتَهُونَ} [النحل: ۵۷]. «دختران را برای خداوند قرار می‌دادند در حالی که خداوند از آن پاک و منزه است و هرچه را بخواهند برای خود قرار می‌دهند».

۲: مجوس همانند اشتراکیین میگویند: «که هیچ مالی شخصی نیست بلکه همه در آن اشتراک دارند.» و میگویند: «که همه در مال و زنان شریک هستند, همانگونه که در مال و هوا شریکند.» اما اسلام شخصیت و ملکیت شخصی را برای هر شخصی تثبیت کرده و میفرماید: «فلکم رووس اموالکم» و پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم میفرماید: «لَا یَحِلُّ مَالُ امْرِئٍ مُسْلِمٍ إِلَّا بِطِیبِ نَفْسٍ مِنْهُ» [رواه البیهقی و غیره و اسناده لا یخلو عن ضعف]

۳: معنی قدر این است که خداوند متعال هر چیزی را قبل از وقوعش می‌داند و اندازه گیری می‌کند و آن را در لوح محفوظ نوشته است، آنگاه تصمیم به خلق نمودن می‌گیرد و آن را ایجاد می‌نماید. ایمان داشتن به آن واجب است و یکی از ارکان ایمان می‌باشد.
رسول الله صلی الله علیه و سلم می‌فرماید: «الْإِیمَـان أَنْ تُؤْمِنَ بِاللَّهِ وَمَلَائِکَتِهِ وَکُتُبِهِ وَرُسُلِهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ وَتُؤْمِنَ بِالْقَدَرِ خَیْرِهِ وَشَرِّهِ‏»
«ایمان این است که به الله، ملائکه، کتاب‌های آسمانی، پیامبران، روز آخرت و قدر چه خیر، چه شر، مؤمن باشید».
خداوند متعال می‌فرماید: {إِنَّا کُلَّ شَیۡءٍ خَلَقۡنَٰهُ بِقَدَر} [القمر: ۴۹].

۴: تقدیر خداوند را علت کفر خویش پنداشتن و خود را معذور دانستن.

۵: مدعی تناقض بین شرع خدا و مقدراتش بودند، شرع خدا را با قدرش در تعارض می‌دانستند.

مقاله پیشنهادی

اسباب تقویت صبر انسان بر مصیبت‌‌ها

رعایت امور ذیل در صبر بر مصیبتِ‌ از دست دادن فرزندان، خانواده، خویشاوندان و دیگر …