مفهوم حدیث( لعن الله من ذبح لغیرالله) چیست؟

حدیث مذکور در صحیح مسلم از سیدنا علی رضی الله عنه روایت شده است که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود: (لعن الله من ذبح لغیر الله)یعنى: (خداوند لعنت کند فردی را که برای غیرالله (از قبیل قبور انبیاء و اولیاء،فردى که از حج برمی گردد و ..) قربانی کند)صحیح مسلم حدیث (۱۹۷۸).
سؤال:
رسول الله صلى الله علیه وسلم مى فرماید: (خداوند لعنت کند فردی را که برای غیر از خداوند قربانی می کند) مفهوم این حدیث چیست؟ و آیا قربانی کردن برای مهمان نوازی- مشمول همین حدیث می شود- و قربانی برای غیر از خدا محسوب می شود؟
پاسخ:
مفهوم حدیث مذکور: حرام بودن قربانی کردن برای پیامبران و صالحان جهت کسب برکت از آنها یا قربانی کردن برای جن ها جهت راضی ساختن آنها است تا جن ها از این طریق نیاز قربانی کننده را برآورده کنند یا شر و گزندشان را از او دور نمایند زیرا چنین کاری (قربانی کردن برای غیر از خداوند) شرک اکبر است و فاعل آن مستحق لعنت و خشم خداوند می باشد.
اما قربانی کردن به نیت تکریم و احترام مهمان و یا رفاه حال خانواده و یا جهت تقرب جستن به خداوند و صدقه دادن گوشت قربانی به مستمندان یا به نیت وصول خیر به درگذشتکان با امید کسب پاداش از خداوند جایز است و همچنین قربانی هایی که در روز عید قربان به جای درگذشتگان یا زندگان مستمند ذبح می شوند(تا خیری به آنها برسد) نیز جایز می باشند؛ توفیق کارهای خیر به دست الله است؛درود و سلام خداوند بر پیامبر مان محمد و خاندان و اصحابش باد.
(کمیته دائمی پژوهش های علمی و فتوای عربستان سعودی).

مقاله پیشنهادی

آنچه به هنگام بازگشت از حج یا عمره یا غیره گفته می‌‌شود

عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عُمَرَ رضی الله عنهما قَالَ: کَانَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه …