معنی من غیر تکییف ولا تمثیل

با این جمله عقیده‏ ی اهل سنت از عقیده‏ ی «مشبهه» بازشناخته می‌شود. «تکییف»، عبارتست از قرار دادن یک حقیقت معین و مشخص برای یک چیز، بدون آنکه آن را مقید به مشابهی (مثل خودش) نمود[۱].

بنابراین جمله‌ی: «من غیر تکییف» از نظر اهل سنت یعنی: بدون هیچ‌گونه کیفیتی که عقل بشری بتواند آن را درک و فهم کند، البته مراد آن نیست که آنان مطلق کیفیت و چگونگی را نفی کنند، چرا که لاجرم هر چیزی باید دارای کیفیت و چگونگی باشد،‌ خلاصه این جمله یعنی: کیفیت و چگونگی ذات و صفات الله تعالی را فقط خود می‏داند و بس![۲].

پس بدیهی است ما هیچگونه علم و شناختی به نسبت کیفیت و چگونگی صفات الله تعالی نداریم، زیرا ما را از دارا بودن بعضی از صفات آگاه ساخته، ‏اما از کیفیت آنها هیچ‌گونه معلوماتی در اختیارمان نگذاشته است، با استناد به سخن‏ امام مالک که فرمود: «استواء مشخص و معلوم و کیفیت و چگونگی آن بر ما مجهول و ایمان بدان واجب و سؤال از آن بدعت است» و علما این را به عنوان قاعده‌ای [منهجی] در این باب گرفته‌اند که باید بر آن سیر نمود[۳].

معنای جمله‏ی: «ولا تمثیل»:

«‌المثیل»: در لغت به معنای شبیه، نظیر و همانند است.

و «تمثیل»: یعنی اعتقاد به اینکه صفات آفریدگار درست مثل صفات آفریدگان و مخلوقات است. مانند قول کسانی که می‏گویند: الله تعالی دستانی مانند دستان ما‌ و نیروی شنوایی ماند نیروی شنوایی ما دارد. در حالیکه الله تعالی به مراتب والاتر و برتر از آن چیزی است که بر زبان می‏رانند. و تمثیل و تشبیه دراینجا به یک معنی است، ‌اگر چه در اصل لغت با هم فرقهایی دارند[۴].

اما «مماثله» یعنی: شباهت یک چیز با دیگری در تمام صفات.

و «مشابهه» یعنی: برابری یک چیز با دیگری در بسیاری از جهات.

اما تعبیر «تمثیل» با لفظ خود قرآن بیشتر تناسب دارد آنجا که می‏فرماید:

﴿لَیۡسَ کَمِثۡلِهِۦ شَیۡءٞ﴾ [الشوری: ۱۱].

«هیچ چیزی (نه در ذات، نه در صفات و نه در افعال) مانند الله نیست».

﴿فَلَا تَضۡرِبُواْ لِلَّهِ ٱلۡأَمۡثَالَ﴾ [النحل: ۷۴].

«پس برای الله شبیه و نظیر قرار ندهید».

مشبهه کسانی هستند که در اثبات تمثیل و تشبیه برای صفات الله تعالی به مبالغه روی آورده‌ا‌ند، تا جایی که آفریدگار را در حقیقت به آفریدگان و مخلوقات تشبیه کرده‌ا‌ند[۵].

 

[۱]– القواعد الـمثلى: ص ۲۷٫

[۲]– شرح العقیده الواسطیه: ص ۲۱٫

[۳]– منهج الدراسات لآیات الأسماء والصفات: ص ۵۷٫

[۴]– القواعد الـمثلى: ص ۷٫

[۵]– منهج الدراسات لآیات الأسماء والصفات: ص ۵۸٫

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …